Rychlá kola: Auto už není sen

Auto už není sen.

Auto už není sen. Zdroj: archiv

Svět automobilů prochází překotným vývojem. Mění se vztah lidí k autům, a i když o tom výrobci neradi hovoří, dobře tuší, že se blíží jejich armagedon.

Soudný den vyvolá podle mnohých „car sharing“, sdílení aut, které je mezi mladými lidmi stále populárnější a brzy začne výrazně ovlivňovat produkci automobilek. Společnost Boston Consulting uvedla, že už v roce 2021 menší zájem o nové vozy kvůli sdílení aut sníží celosvětovou produkci o 550 tisíc kusů. Výrobci tak přijdou o osm miliard dolarů (194,4 miliardy korun). Nejatraktivnější bude sdílení aut v Evropě – zde již úspěšně působí služby DriveNow (BMW) a Car2Go (Daimler) – a také v Asii.

Ještě větší „pohromu“ pak způsobí masivní příjezd samořiditelných automobilů. Car sharing bude těžit z nižších provozních nákladů těchto vozů a z jejich schopnosti být vždy přesně tam, kde budou zapotřebí. Nízké provozní náklady navíc umožní rozšíření sdílení aut do menších měst. To vše povede k dalšímu poklesu zájmu o vlastnictví aut.

Neplacená reklama Lexusu

Podle studie výzkumné firmy J. D. Power nabídl loni motoristům nejspolehlivější automobily Lexus. Pro japonskou automobilku to je skvělá zpráva, podle výsledků každoročně vydávané studie se především v Severní Americe rozhoduje většina zákazníků. Lexus se hřeje na výsluní již pátým rokem v řadě, a i proto patří v USA vozy této značky k nejprodávanějším.

Stejně jako předloni se největší kritika motoristů snesla na elektronické systémy, ty se podílely na celkových vadách z 20 procent. Padesát tři procent respondentů si stěžovalo na problémy s konektivitou, jejich vůz „nenašel“ jejich mobilní telefon. Kromě toho 67 procent dotázaných uvedlo, že systém nerozpoznával jejich hlasové povely či si je špatně vyložil. Od straníků k milionářům

Krátce po vstupu do Číny v roce 1998 si německá značka Audi získala v zemi reputaci jako výrobce luxusních limuzín. Upřednostňovali je hlavně byrokraté a straničtí funkcionáři. V jednu dobu až třetinu sedanů A6 prodaných v Číně nakupovaly vládní agentury.

To už dnes neplatí. Prezident Si Ťin-pching předloni odsoudil korupci a extravagantní chování vládních činitelů a v podstatě tím zakázal vládním institucím pořizovat jakékoli nové auto značky Audi, hlavně limuzíny A6 v ceně 383 tisíc jüanů.

Nastává podzim automobilového věku.Nastává podzim automobilového věku. | archiv

To Audi zasáhlo. V loňském roce prodalo v Číně celkem 580 tisíc aut – o 1,4 procenta méně než rok předtím. Prodej A6 spadl o 11 procent na méně než 150 tisíc. A rychle se přiblížili rivalové – prodeje BMW povyrostly o dvě procenta na 463 736 aut, a Mercedes–Benz vyletěl vzhůru dokonce o 33 procent na celkem 373 459 vozů.

Audi pod tlakem rychle zareagovalo. Vsadilo na to, že v zemi je průměrný věk zákazníka kupujícího auto 35 let, a obrátilo pozornost k mladým, zámožným klientům. V Číně rozjelo výrobu menšího modelu A3, který je atraktivnější pro mladé lidi, a zcela změnilo svoji kampaň. Nabídlo také odvážnější barvy vozů a vypadá to, že uspělo. Loni prodalo 64 350 vozů A3, což bylo téměř dvakrát více než rok předtím. V současnosti tvoří již 32 procent jeho zákazníků mladí lidé. A 37 procent z nich jsou ženy, což je ohromná změna.

Bond prodá všechno

Vše, co se mihlo ve filmech o agentovi 007, obecně táhne. Naposledy o tom přesvědčila aukce vozu Aston Martin DB10 speciálně navrženého pro poslední bondovku Spectre. Vyvolávací cena vozu byla milion liber, prodán byl za 2,4 milionu liber (82,3 milionu korun).

Tradiční značka Aston Martin je s filmy o agentovi 007 spojována již dlouho, tyto dva britské ikonické symboly se velmi dobře doplňují. Pro poslední film s Danielem Craigem, který se v roli agenta „s povolením zabíjet“ objevil již počtvrté, vyrobila deset identických vozů. Většina z nich byla upravena pro natáčení (a při něm byla také zničena), dva však byly určeny pro prezentaci filmu a jeden z nich byl nabídnut do dražby aukčního domu Christie’s. Nového majitele si našel během pěti minut.

Výtěžek z aukce, vedle vozu Jamese Bonda bylo prodáno ještě dalších deset kusů spojených s filmem Spectre, putoval na charitativní účely.