Scanner: Americký sen na pranýři

Sorry, ale jestli chcete tenhle bourák, musíte makat

Sorry, ale jestli chcete tenhle bourák, musíte makat Zdroj: Repro Strategie

StřeŽte se nabídnout Americe luxus – poženou vás i s vaším cadillakem. A když si navíc dovolíte promovat svůj produkt pomocí nadsázky, poženou vás ještě rychleji.

Cadillac se omlouvá

„Proč tak těžce pracujeme? Kvůli tomuhle? Kvůli věcem?“ ptá se herec ve spotu automobilky General Motors propagujícím nový cadillac. Vzápětí si odpoví – ano, tohle je americký sen: hodně makat a mít díky tomu vysoký životní standard. Spot, jejž vyrobila agentura Rogue, vyvolal zejména na levé straně politického spektra okamžité pohoršení. „Firma General Motors chtěla zobrazit americký sen – a vyšla z toho noční můra,“ napsal Huffington Post. Samozřejmě, souhlasí Scanner: lepší je zdědit miliony, jako to udělala zakladatelka řečeného titulu.

Smrt tabáku...

Evropský parlament schválil drsnější protikuřácká opatření: cigarety se budou smět prodávat pouze v obchodech se zbraněmi a pouze lidem narozeným 31. února; na každé krabičce bude muset být obrázek Borise Šťastného v říji. Scanner navrhuje rozšíření zákazu na obce Kuřim i Kouřim, uzené makrely, kapelu Smokie a kouřová skla v oknech europoslaneckých limuzín.

...ať žije tráva!

Lokální televize v americkém státě New Jersey odvysílala první legální spot propagující marihuanu. Firma Marijuana Doctors, jež obstarává spojení příslušných pacientů s lékaři, kteří mají odpovídající licenci, připravila třicetisekundový spot, v němž zanedbaně vyhlížející muž nabízí na ulici vedle popelnic komusi porci syrové ryby. „Sushi byste si od tohohle chlapíka nekoupili, tak proč byste od něho měli kupovat marihuanu?“ klade sugestivní otázku voice-over.

Čas na Oscary i Oscarův čas

Úžasný černý humor předvedla irská sázková kancelář Paddy Power. Její spot začíná záběrem na sošku filmového Oscara, ovšem v podobě jihoafrického beznohého běžce Oscara Pistoriuse. Na přelomu února a března mu začínal soudní proces, v němž je obžalován z loňské vraždy jeho přítelkyně. „Oscar time,“ ohlásil voice-over. „Money off if he walks,“ pokračoval hlas; vrátíme peníze, pokud od soudu odejde. Britský úřad pro dodržování norem v reklamě zanedlouho obdržel od pohoršených diváků rekordních 220 tisíc stížností na „zlehčování spravedlnosti, vraždy ženy a tělesného postižení“ a nařídil reklamu stáhnout. Scanner si asi u Paddyho vsadí.

Paddy PowerPaddy Power

Newsweek se vrací

Jednou za čas se dostane dobrá zpráva i ke Scanneru. Časopis Newsweek se po více než roční odmlce (poslední tištěné číslo vyšlo na Silvestra roku 2012) vrací do trafik, alespoň těch amerických. O záslužný čin se postaralo maličké vydavatelství IBT Media, jehož majitelé vidí kdesi v dáli internetového tunelu světlo profitující tištěné publikace. Nový Newsweek vyšel znovu na papíře v pátek 7. března v maličkém nákladu 70 tisíc výtisků, každý z nich má stát osm dolarů. Před dvaceti lety přitom prodával časopis 3,3 milionu výtisků týdně. Optimismus vydavatelů je obdivuhodný. Jen za poslední čvtrtletí ztratil americký trh s tištěnými časopisy 11 procent svého objemu a vydavatel Time Inc., majitel konkurenčního týdeníku Time, právě propustil na 500 zaměstnanců.