Scanner: Rozumný chlapík z reklamy

David Cameron vyzval Skoty, aby referendum nevyužili k protestu proti konzervativní vládě. V Glasgow ho zjevně neslyšeli

David Cameron vyzval Skoty, aby referendum nevyužili k protestu proti konzervativní vládě. V Glasgow ho zjevně neslyšeli Zdroj: Stepan Bruner, E15

Těm, kdo si myslí, že Scanner právě v titulku připadl na neslýchaný oxymóron, budiž odpuštěno – ale ono je to opravdu tak. Craig Mawdsley, šéf strategie v AMV BBDO, napsal do časopisu Adweek, že marketingový přístup negativně ovlivnil britské parlamentní volby, protože "politické strany rády vyslyšely volání po přijetí marketingových technik".

Marketing s námi všemi nakládá jako se spotřebiteli, říká Mawdsley. „Ale do vybírání vlády a směru, jímž se naše země v budoucnu vydá, nemá marketing co mluvit, protože podporuje škálu dysfunkčního jednání, které není v našem dlouhodobém zájmu.“

Od chlapíka, který se vyvoláváním onoho dysfunkčního jednání živí, je to přinejmenším pozoruhodné.

„Marketing zjednodušuje a používá symboly: vytváříme jednoznačné koncepty vnímání našich značek, abychom svému publiku vtiskli do mysli jednoduché, jednoznačné myšlenky. (…) Ale v politice to vede k tomu, že lidé, kteří mají tuto zemi vést, raději mluví v bonmotech a frázích, než by odpovídali na otázky a nabízeli myšlenky a nápady.“

Jsou to nepochybně dobrá slova. Scanner jen napadá, že pokud marketing prostě nabízí jednoduché odpovědi na složité otázky a v politice je to na škodu, proč přesně by totéž mělo kdekoli jinde být nějak prospěšné?