Scanner: Vraťte nám svobodu slova a cukr!

Kostky cukru

Kostky cukru Zdroj: E15

V tuzemsku se na kdejakém balení buřtů dočtete, že sláma do nich použitá je bezlepková. Uf, oddychneme si. Na západě to ale mají jinak. Chtějí třeba opravdový cukr nebo opravdovou svobodu slova – i když ani jedno už dávno nemají.

Poláci, držíme palce

Když se Němci a Rusové dohodnou na byznysu v Polsku, je zvýšená pozornost namístě. Posuďte sami: Gazprom Germania, což je jedna z exportních odnoží Gazpromu, vyvine ve spolupráci s firmou Solbus autobusy speciálně upravené pro použití plynu (LNG), které mají pro začátek jezdit v městě Olsztyn. Ne, Scanner nechce vědět, v čem přesně spočívá ona zvláštní úprava autobusů, ani se nechce ptát, kam že to budou z Olsztynu jezdit a zda si mají cestující s sebou na cestu brát něco konkrétně doporučeného, třeba maximálně jedno zavazadlo. Ale někdo by se nad tím možná zamyslet měl, jak už tak dějiny chodí.

Kult mexické koly padl

Zhruba deset až dvacet tisíc lidí není na americké poměry mnoho, ale o téhle skupince je dobře slyšet. Jedná se o fanoušky Coca-Coly vyráběné v Mexiku, která podle nich chutná znatelně lépe než ta americká. Důvodem má být, že zatímco ve Státech se do koly přidává kukuřičný sirup, v Mexiku ji sladí třtinovým cukrem. Na začátku listopadu však oznámil Garza Egloff, šéf mexické stáčírny, že doba je zlá a že i u nich dozrál čas na levnější kukuřičný sirup. Fandové mexicoke, jak se té „správně“ dobré kole říká, se vzbouřili od Facebooku po Twitter. A vtom jim Egloff vyrazil argument z ruky: aniž by to kdo zaznamenal, už několik let se v Mexiku ke slazení používá kombinace kukuřičného sirupu a třtinového cukru v poměru 1:1, prozradil. A když jste nic nepoznali doteď, tak asi vaše chuť není tak jemná, jak si myslíte, což?

Hravé a k potěše

Louis Vuitton ví, jak dělat reklamu (skoro) zdarma. Nechal natočit spot, v němž vystupují modelky v roli pařížských prostitutek. V tu ránu vypuklo velké mečení zastánců cudnosti, ošklivých žen a celibátu vůbec. „Je to extrémně šokézní zobrazení žen,“ prohlásila advokátka Dominique Attisová (pozvánku k natáčení pochopitelně nedostala), jedna ze signatářek odsuzujícího komentáře v levicovém deníku Libération. „Zobrazuje ženy jako něco, co je hravé a určeno k potěše.“ Louis Vuitton se omezil na vydávání mírně omluvných zvuků, čímž mečení ještě zesílilo a reklama zdarma mu běžela dále. Jestli se ptáte Scanneru, tak Louis Vuitton sice dělá pěkně otravné kabelky, které nějak samy od sebe zvedají ženám nosy, ale pořád je daleko méně otravný než bojovníci proti všemu, co je hravé a určeno k potěše.

Z kolekce Icones značky Louis VuittonZ kolekce Icones značky Louis Vuitton | Alexander Dobrovodsky

KFC v Číně jede

Kdo by řekl, že se slova „kulinářský“ a „KFC“ kdy vyskytnou v jedné větě? A přesto: kulinářští bossové v čínském KFC měli šťastnou ruku, když sestrojili zbrusu nový sendvič. Obvyklý jeden tlustý karbanátek je v něm nahrazen šesti karbanátky tenoučkými. Tento hit kuřecího týmu plukovníka Sanderse (šest plátků mletého hovězího, houby, sýr a salát v sezamové bulce) překonal rekord, když se v září stal nejžádanějším sendvičem debutantem v historii importovaného západního fastfoodu. Yum, mateřská firma KFC, má v Číně 6,5 procenta trhu, kdežto jinak úspěšnější McDonald’s zde zaostává s pouhými 2,3 procenta.

Bloomberg pokrytecký

Tentokrát není řeč o dosluhujícím egomaniakovi na newyorské radnici, nýbrž o stejnojmenné zpravodajské agentuře, již založil. Bloomberg postavil mimo službu svého reportéra v Číně Michaela Forsythea, jenž psal příliš kritické články o tamních poměrech. Agentura nejprve vyhověla tlaku Pekingu a již napsané – a interně schválené – kritické články zarazila, aby nevyšly. Forsythe poté detaily řečeného procesu pustil několika novinám, mimo jiné i deníku New York Times. Vzápětí si ho pozvalo vedení Bloombergu a poslalo jej na časově neomezenou dovolenou. Tak se to má se svobodou slova, kdybyste nevěděli.

Daniel DeylDaniel Deyl | Repro StrategieDaniel Deyl