Slova jsou jen post-ity

Zastrčil jsem si ji do tašky, domluvil se s ním na tom, co si pošleme, aby případná spolupráce mohla začít, nechal si zaplatit kávu s kolou a rozloučil se.
O víkendu jsem si čistil tašku od nánosů uplynulého týdne a narazil na onu vizitku. Překvapeně jsem si ji prohlédl – pozice onoho inzertního obchodníka zněla: mediální poradce. To mě zarazilo. On přece není žádný mediální poradce, ale prodejce plochy. Pod mediálním poradcem si představím člověka, který mi pomůže uspět v mediálním prostoru, nabídne mi varianty řešení, mezi kterými bude nákup inzerce jen jedním z možných. Zasunul jsem vizitku do vizitkovníku, který si spíše z nostalgie uchovávám jako vzpomínku na časy, kdy tištěný telefonní seznam byl můj klíčový zdroj kontaktů, a zamyslel se nad tím, jak pokoušíme důvěru klientů i důvěryhodnost vlastní.
Marketingové varieté
Obsah slov již prostě není tím, čím se zdá. Nedávno jsem si na to musel zvykat na své cestě po Etiopii. Nabízel-li vám hotel pokoj se sprchou, neznamenalo to, že ze sprchy teče voda. Čas odletu na letence místních aerolinií neodpovídal v pěti z pěti případů skutečnému času odletu. Namalovaný plán trasy výletu s průvodcem se lišil od uskutečněné vycházky druhý den. Brzy jsem si zvykl a naučil se získávat informace tak, abych si uměl objednat požadovanou službu, a ne její marketingovou definici. Afrika je okouzlující a člověk s dostatkem času bez deadlinů a nervózních klientů se rád přizpůsobí. Zvlášť když nesrovnalosti se týkaly především rozdílu mezi „západním“ významem slov a jejich „místním“ obsahem. Sprcha neznamenala sprchu s tekoucí vodou, ale hroch byl hroch a káva chutnala jako káva.
To, co se děje nyní u nás, je něco jiného. Slova, která po dlouhou dobu měla jasný a předem odhadnutelný obsah, jsou jen post-ity, které každý dle libovůle lepí na předměty, jež jejich obsahu vůbec neodpovídají. Někteří prezidentští kandidáti jsou tragikomické figurky, ale všichni se tváříme, že jde pořád ještě o politiku, ačkoli sledujeme varieté. Párek není z masa a umění neznamená tvorbu, ale schopnost upoutat pozornost.
Cílem marketingu původně nebylo balamutit, ale přesvědčit. Může se stát, že si nebudeme rozumět, přestože jsme se učili stejný jazyk. Přestáváme být komunikátoři a čím dál více prodáváme zajíce v pytli. I když je to ve skutečnosti pár prošlapaných bot v krabici.