Více než polovina respondentů kontaktuje soukromníky raději jinak než osobně (25 % preferuje telefonický hovor přímo s odpovědným pracovníkem, 21 % volí e-mail), nicméně i zde se osobní návštěva jeví jako nejosvědčenější. Ve způsobu komunikace není poptávka po webových formulářích (s malou výjimkou zhruba desetiny mužů, kteří by tento způsob ocenili při styku s úřady) a zcela propadla call centra a písemná komunikace (dopisem poštou). Rovněž sociální sítě se pro přímou komunikaci nehodí.
Zcela nejčastěji volíme osobní kontakt, pokud potřebujeme informace od lékaře v nemocnici (91 %) nebo vyřešit problém na obecním, městském, pracovním a sociálním úřadě (80 %). Následují další úřady, banky a pojišťovny. Naopak nejméně často navštívíme osobně svého telefonního operátora nebo poskytovatele internetu a televizního signálu (15, resp. 14 %). Ochota zákazníka osobně navštívit instituci klesá s jeho rostoucím vzděláním.
Jaký způsob komunikace s úřady a soukromými firmami vám nejlépe vyhovuje? |
Telefonicky nebo e-mailem kontaktujeme nejčastěji telefonního operátora (76 % telefonicky a 4 % e-mailem), poskytovatele internetu a televizního signálu (52 % telefonicky a 23 % e-mailem) nebo řemeslníky (50 % telefonicky a 5 % e-mailem). Webový formulář často používají banky a prodejci zboží.
Jen malá část respondentů si dokáže představit komunikaci s institucemi a firmami přes sociální sítě, nicméně v minulosti již k tomuto účelu využilo Facebook či Twitter zhruba 14 procent dotázaných. Nepřekvapí, že častěji využili sociální sítě mladí lidé do 29 let (22 %).