STEM/MARK: Jak nakupuje internetová populace v e-shopech

e-shop

e-shop Zdroj: profimedia.cz

Osmnáct procent těch, kdo nakupují v e-shopech, považuje za nejdůležitější svou vlastní předchozí zkušenost s obchodem. To a další fakta zjistil exkluzivní výzkum STEM/MARK pro Strategii.

Velmi často, tj. alespoň jednou týdně nakupuje v e-shopech 8 % dotázaných, častěji se jedná o mladé (18−29 let) a ženy. Třetina internetové populace využívá tuto formu nákupu minimálně jednou za měsíc. Největší skupina dotázaných (39 %) nakupuje v e-shopech párkrát do roka. Méně často nebo vůbec využívají e-shopy starší a lidé s nižším stupněm dosaženého vzdělání.

Internetoví kupující neoplývají přílišnou věrností k vybraným e-shopům. Jediný oblíbený používá pouze 8 % z nich. Naopak více než polovina (53 %) využívá různé, i dosud nevyzkoušené.

Hlavním kritériem výběru je cena. Tu jako první, hlavní důvod uvedlo 64 % internetových kupujících. Necelá pětina (18 %) pak považuje za nejdůležitější svou vlastní, předchozí zkušenost. Nejpreferovanějším způsobem doručení je stále Česká pošta (33 %) před osobním odběrem (29 %) a doručení pomocí jiné přepravní společnosti (26 %).

Osobní odběr považují za nejlepší obyvatelé Prahy a vysokoškoláci. Desetině internetových kupujících (11 %) na způsobu doručení nezáleží.Vzhledem k nízké věrnosti zákazníků a ceně jako rozhodujícímu kritériu výběru bude pro osud většiny e-shopů rozhodující jejich cenová politika.

Frekvence nakupování v e-shopuFrekvence nakupování v e-shopu | STEM/MARK, Strategie

Výzkum byl proveden na Českém národním panelu (ČNP) prostřednictvím internetového dotazování na vzorku 509 respondentů. Za pomoci kvótního a náhodného výběru respondentů podle pohlaví, vzdělání, věku a regionu reprezentuje výsledný soubor internetovou populaci ve věku 15 a více let. ZDROJ: STEM/MARK, Strategie, březen 2013