STEM/MARK: Nákup alkoholu po odeznění metanolové aféry

STEM/MARK: Nákup alkoholu po odeznění metanolové aféry

STEM/MARK: Nákup alkoholu po odeznění metanolové aféry

Výzkum: Jak se zdá, doznívající metanolová aféra bude mít na nákup a spotřebu tvrdého alkoholu v ČR menší vliv, než by se dalo předpokládat.

Obchody a restaurace pravděpodobně přijdou o část tržeb, v průměru však přibližně polovina až dvě třetiny dotázaných, kteří kupují alkohol příslušných značek nebo na příslušných místech, deklarují, že se jejich nákupní chování nezmění. Malá část dotázaných dokonce předpokládá, že se jejich spotřeba alkoholu zvýší.

Největší relativní úbytek tržeb mohou očekávat tržnice, stánky a večerky, kde polovina zákazníků předpokládá omezení nákupu. Jediným, kdo by na aféře mohl přímo vydělat, jsou zahraniční výrobci.

3% spotřebitelů budou nakupovat tvrdý alkohol v tržnicích, stáncích a večerkách ještě více než před metanolovou aférou.

Nejkonzervativnější sociodemografickou skupinou jsou občané ve věku 30-44 let, kteří téměř bez ohledu na místo nákupu nebo značku alkoholu předpokládají stejnou frekvenci nákupu výrazně častěji než ostatní. Naopak mladí lidé do 29 let věku o něco častěji deklarují omezení spotřeby alkoholu (mimo rozlévaný alkohol v hospodách a restauracích).

Vysokoškoláci výrazně omezí spotřebu alkoholu s nejasným původem a produktů neznámých značek. Překvapivý je poměrně nízký dopad aféry v regionech, které byly otravami metylalkoholem dotčeny nejvíce. I přes určité snížení spotřeby alkoholu je v těchto regionech patrný konzervativní postoj. Obyvatelé Moravskoslezského kraje však signifikantně častěji předpokládají, že budou méně pít tvrdý alkohol v hospodách a restauracích.

Předpokládaná frekvence nákupu tvrdého alkoholu po odeznění aféryPředpokládaná frekvence nákupu tvrdého alkoholu po odeznění aféry