Svět už přes porovnávače cen nakupuje

Dneska už nepotřebujete tužku a kalkulačku, srovnávače vyhodnotí nejvýhodnější nabídky za vás

Dneska už nepotřebujete tužku a kalkulačku, srovnávače vyhodnotí nejvýhodnější nabídky za vás

Je využívání internetových srovnávačů cen pro e-shopy efektivní?

Počet srovnávačů cen produktů na webu roste v poslední době jako houby po dešti. Je to logické. Během posledních tří let vzrostl počet jejich českých uživatelů dvojnásobně. V současnosti má tento segment dva rozhodující hráče – Zboží.cz a Heuréka.cz. Pokud jste provozovateli e-shopů, tak se vám registrace u těchto srovnávačů rozhodně vyplatí. V České republice se dá celkově dohledat zhruba 50 dalších podobných portálů s více či méně propracovanými službami a filtry vyhledávání.

Vyplatí se mi registrace?

Obecná odpověď bude znít bezpochyby ano. V porovnání s jinými prezentacemi na internetu se jedná o nejlevnější a nejefektivnější formu. Oproti bannerovým nebo PPC reklamám (Sklik, AdWords) je zde míra konverze podstatně vyšší, protože lidé hledající nějaké zboží jej ještě nutně nemusí chtít zakoupit. Pokud již ale navštíví srovnávač cen, je tento záměr takřka jistý. Navíc povědomí mezi uživateli internetu o srovnávačích cen roste spolu s jejich návštěvností. A to samozřejmě podporuje na druhé straně nárůst počtu těchto portálů.

Vyplatí se mi být uveden v co největším počtu srovnávačů

Tato otázka už je trošku složitější. Záleží na druhu zboží, které prodáváte, i na samotné image vaší společnosti. Každý srovnávač totiž nabízí trochu jiné služby a prezentace na méně propracovaných srovnávačích může vaší image trochu uškodit, například z důvodu nízké frekvence aktualizace feedů, špatného spárování produktů či dalších. Vše je ale otázkou vývoje a nikde není řečeno, že srovnávač, který má dnes návštěvnost okolo padesáti uživatelů, nemůže být za rok mezi Top 5 a naopak. Takže lze říci, že v obecné rovině rozhodně převládají pozitiva nad negativy. A pokud váš obchod teprve rozjíždíte, měla by být registrace ve větším počtu srovnávačů prvním krokem v propagaci na internetu.

Co potřebuji k registraci

Stačí vám takzvaný xml feed, což je textový soubor s parametry zboží vašeho obchodu, jehož specifikace většina srovnávačů uvádí na svých stránkách. Pokud začínáte, vystačí vám většinou jediný feed. Pokud ale chcete na srovnávače odesílat maximum informací o zboží, jako jsou cena dopravy, dostupnost, parametry zboží, mohou se jednotlivé tagy pro daný srovnávač lišit a vy budete potřebovat těchto feedů více.

Návštěvnost z těchto portálů

Opět faktor, který nelze přesně změřit. Je ale jasné, že záleží na mnoha vlivech, jakými jsou například druh vámi nabízeného zboží, povědomí o vašem obchodě a jeho pozici na trhu, vámi nabízené ceny v porovnání s konkurencí, pozice ve fulltextu, ostatní formy vaší prezentace a řada dalších věcí. Pokud váš obchod právě spouštíte a povědomí o vás je tedy minimální, může činit návštěvnost ze srovnávačů až 80 %. U leaderů ve svém segmentu s masivní propagací a věrnou klientelou to pak může být zhruba okolo 10 %. Ale tyto hodnoty jsou samozřejmě pouze přibližné a mezní.

Aukce (PPC) nebo tarif

Pokud daný portál nabízí placenou prezentaci pouze s ročním či jinak termínovaným předplatným, rozhodně se nejprve pokuste zjistit jeho návštěvnost a pozici ve fulltextu v sortimentu vašeho segmentu. Tyto údaje bývají totiž velmi často provozovateli portálů nadnesené a namísto zisku z objednávek by pro vás neuvážený krok mohl znamenat spíše placenou prezentaci s nulovou návratností. Totéž platí i při objednávání kreditu do těchto portálů. Nenechte se zlákat výhodami v podobě bonusů za dobití vyššího kreditu. Srovnávače cen nejsou spořitelny a zbytečně vysoký kredit vám zcela jistě nezhodnotí.

Ceny dopravy a dostupnost zboží

Věčný to zádrhel. Mnoho srovnávačů dokonce ustoupilo od zobrazování těchto informací, protože byly záměrně nepřesně formulovány ze strany obchodů. Bohužel takovýchto prodejců existuje na internetu spousta a většina srovnávačů proto přistupuje k určitým certifikátům, aby odlišily ty kvalitnější a poctivější prodejce. Asi nejznámější systém v této oblasti nese název „Ověřeno zákazníky“ na portálu Heuréka.cz (sk), kde se toto ocenění uděluje jen na základě získání dostatečného počtu kladných recenzí zákazníků daného obchodu. Každoročně je pak na serveru Heuréka v dané kategorii vyhlašován ShopRoku.

Právě hodnocení obchodu společně s recenzemi zboží odlišuje ty propracovanější srovnávače od zbytku sféry. Uživateli dnes již zdaleka nestačí jen fulltextový výběr prodejců daného zboží, jak tomu bylo před pár lety, ale také informace právě o dostupnosti, ceně dopravy a kvalitě nabízených služeb. Mnoho návštěvníků pak využívá tyto portály i jako zdroj informací o kvalitě samotného produktu a na základě těchto recenzí a diskusí se rozhodují, zda daný produkt zakoupí, nebo si budou hledat jiný. Tyto recenze realizované prostřednictvím vašeho obchodu pak sami můžete prezentovat na svých stránkách.

Autor je jednatelem ve firmě el nino parfum