Víc než polovina Čechů nevěří reklamě

instore, ilustrační foto

instore, ilustrační foto

Padesát pět procent naší populace tvrdí, že reklamě nevěří, třicet šest procent Čechů ale přiznává, že nakoupilo na základě reklamy.

Podle aktuálního výzkumu Postoje české veřejnosti k reklamě, který provedla společnost Factum Invenio, více než polovina české populace reklamám nevěří. Zcela reklamě věří v průměru 6 %, naopak zcela nedůvěřuje 17 % osob. Více reklamám věří ženy a mladí lidé do 29 let, stejně jako lidé s vyšším příjmem.

„Přiznání nákupu na základě reklamy se po celou dobu našeho šetření, tedy od roku 1994, pohybuje v rozmezí zhruba mezi 30% a 40 % a bylo by zajímavé dalším detailním šetřením zjistit faktory, které to ovlivňují,“ okomentovala aktuální výsledky prezidentka České marketingové společnosti, která na studii spolupracovala, Jitka Vysekalová. V tomto roce se procento těch, kteří nákup na základě reklamy „přiznávají“ dostalo na 36 %, v roce 2011 to bylo 43 % a v roce 2010 42 %.

Reklama Čechy nejvíc podněcuje k nákupu potravin a nealkoholických nápojů (36,6 %), kosmetiky a drogerie (24,4 %) oděvů, obuvi a sportovních potřeb (14,7%), alkoholických nápojů (13,5 %) a volně prodejných léků a potravinových doplňků (13,2 %).

Za nejdůvěryhodnější považují Češi reklamu v místě prodeje, kde si mohou cenu, kvalitu a někdy i chuť nebo vlastnosti zboží přímo ověřit. Jako nejméně důvěřivé označili respondenti plakáty a billboardy a SMS a MMS v mobilních telefonech.

Ďůvěryhodnost reklamyĎůvěryhodnost reklamy

Dotazování proběhlo ve dnech 26. ledna až 7. února metodou řízených osobních rozhovorů na reprezentativním výběrovém souboru 1006 občanů České republiky od 15 let. Aktuální výzkum je už 29 v řadě.