Investice do internetové inzerce loni dosáhly téměř 20 miliard korun, jde o nárůst o 31 procent. Trendu napomáhá obliba nových reklamních formátů i vznik dalších zpravodajských portálů.
Největší část výdajů připadá na celoplošnou reklamu, konkrétně 14,2 miliardy korun v ceníkových sazbách. Uvádí to zpráva Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) založená na průzkumu agentury Median.
Hlavním důvodem, který přispěl k meziročnímu nárůstu investic do inzerce, je ale podle SPIR stále častější využívání propagace prostřednictvím vyhledávačů či sociálních sítí. Sdružení navíc letos poprvé uvádí přesnější údaje o výkonu videoinzerce a mobilní reklamy, tedy formátů, jejichž význam má v nejbližších letech dále růst. Za celoplošnou videoreklamu loni zadavatelé utratili 2,75 miliardy korun, za tu mobilní pak o miliardu méně.
Účastníci výzkumu předpokládají, že celkový objem online reklamy dál poroste dvouciferným tempem. V letošním roce má být objem vložených prostředků vyšší o 14 procent a dosáhnout 22,4 miliardy korun.
Trhu s online reklamou dále napomáhá skutečnost, že v loňském roce začala fungovat řada nových zpravodajských portálů – jde například o Seznam Zprávy, Forum24 nebo Info.cz. „Zvětšil se prémiový reklamní prostor, který bývá obvykle vyprodaný. Přesné údaje o výkonu konkrétních projektů ale z výzkumu nelze kvantifikovat ani odhadnout, jde o agregovaná data,“ upřesňuje pro E15 analytik SPIR Petr Kolář.
Česká republika patří mezi země, kde je internet druhým nejvýznamnějším mediatypem. V celkových reklamních výdajích připadá na online reklamu více než pětinový podíl - 21 procent. Na rozdíl od ostatních mediatypů navíc v Česku výdaje na online inzerci rostly i v době ekonomické krize.