Mléko zdražuje už 12 měsíců, růst cen bude pokračovat

Choceňská mlékárna

Choceňská mlékárna Zdroj: E15 Eduard Erben

Ceny mléčných výrobků v obchodech se zřejmě ještě budou zvyšovat. Mlékárny očekávají, že bude pokračovat zdražování dodávek mléka od chovatelů krav až do příštího jara.

Hlavními důvody růstu cen jsou celosvětově zvýšená poptávka po mlékárenských výrobcích a jejich rostoucí spotřeba. Dodávky mléka z českých chovů do mlékáren byly letos do konce července naopak o 3,4 procenta nižší než před rokem. „Cena mléka stoupá nepřetržitě 12 měsíců, od loňského srpna. Ještě nekulminovala,“ uvedl Jiří Kopáček, předseda Českomoravského svazu mlékárenského.

Letos v srpnu dostávali chovatelé dojnic za litr mléka v průměru 8,50 koruny, o 18 procent více než ve stejném měsíci loni. Na jaké úrovni se farmářská cena zastaví, nechtěl Kopáček odhadovat. Stejná situace podle něj panuje na mléčném trhu i v jiných evropských zemích.

Letošní snížení dodávek mléka působilo podle Kopáčka hlavně počasí - dlouhá zima, deštivé jaro a pak sucho. Teď se blíží zima, tedy období, kdy se objem mléčné produkce běžně snižuje. „V příštích řádově sedmi měsících bude mít cena mléka vzestupný trend,“ odhadl předseda svazu.

Zemědělci považují platby za mléko stále za nedostačující, a to kvůli stoupajícím výrobním nákladům. „My bychom potřebovali, aby se cena pohybovala kolem devíti korun,“ řekl Josef Houček, předseda Výrobně-obchodního družstva Kámen na Pelhřimovsku. Družstvo ročně dodává zpracovatelům od 820 dojnic přes šest milionů litrů mléka. Za litr teď dostává 8,60 Kč, během půl roku si polepšilo o padesátník.

Kopáček s odvoláním na oficiální statistiky ale uvedl, že výroba mléka byla v Česku rentabilní už loni. Podle něj však zemědělci vidí to, jak se rozevírají nůžky mezi farmářskými a spotřebitelskými cenami.

Mlékárny mohou mít podle Kopáčka problémy, pokud se jim nepovede promítnout dražší mléko do ceny svých výrobků. „Na výrobních nákladech se cena suroviny podílí v průměru 75 až 80 procenty,“ vysvětlil. Může se prý stát to, že obchodníci nebudou chtít takové zvyšování cen připustit. „Například jeden z obchodních řetězců uzavírá roční smlouvy v květnu, a tím pádem bude požadovat, aby sjednaná cena platila až do příštího května,“ poznamenal.