Nápojáři řeší, jak nakládat s PET lahvemi | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Nápojáři kvůli tlaku veřejnosti i Unie řeší, jak nakládat s PET lahvemi

Barbora Pánková

Plast je hojně využívaným obalovým materiálem nejen pro minerální vodu, ale také pro různé druhy limonád nebo pivo. Jen v roce 2018 bylo na tuzemský trh podle dat obalové společnosti Eko-kom uvedeno přes 51 tisíc tun nápojových PET lahví. Sílící globální tlak na ekologičtější zacházení s plasty však začíná dopadat na nápojáře, kteří tak svůj přístup k tomuto obalu mění.

Poměrně razantní postoj zvolila česká pivní jednička Plzeňský Prazdroj, který od ledna přestal do PET lahví čepovat značku Gambrinus. „Snížíme tím produkci plastu o 334 tun ročně,“ říká specialista externí komunikace společnosti Zdeněk Kovář. Firma plánuje skoncovat časem s PET lahvemi úplně. „Letos ukončíme prodej piva v PET lahvích také u značky Radegast, budou následovat naše další pivní značky Velkopopovický Kozel, Primus a Klasik,“ dodává. Nicméně v roce 2018 tvořily PET lahve pouhých pět procent ze všech obalů Plzeňské Prazdroje, většinu zlatavého moku prodává ve vratných skleněných lahvích a v sudech. 

Naopak jeho konkurent Pivovary Staropramen se petek vzdát nechce. „V tuto chvíli se spíše snažíme pracovat na optimalizaci, než abychom je konzumentům úplně odepřeli,“ sděluje mluvčí podniku Denisa Mylbachrová s tím, že do takzvaných jednocestných obalů, kam spadají PET lahve nebo plechovky, čepuje pivovar pětinu své produkce. 

Gambrinus chce být ekologický, končí s PET lahvemi. Do prodejů ale příliš nepromlouvaly

Piva prodaného v tuzemsku v plastových obalech podle Českého svazu pivovarů a sladoven ubývá, za loňských jedenáct měsíců to bylo meziročně méně o 69 tisíc hektolitrů, naopak přibylo piva v plechovkách o 66 300 hektolitrů. Náklady na změny však výše zmíněné pivovary nevyčíslily.

Pivovary Staropramen chtějí plastové lahve vyrábět částečně z rPET. To je materiál v podobě vloček, který vzniká zpracováním vytříděných a vyčištěných PET lahví. „Testujeme použití rPET v obalech našich výrobků,“ uvádí Mylbachrová.

Recyklát už při výrobě používají Kofola ČeskoSlovensko nebo Coca-Cola HBC Česko a Slovensko, která produkuje lahve pro sycené nápoje s deseti- až třicetiprocentním podílem rPET. Největší středoevropský nápojář, skupina Mattoni 1873, nedávno představil edici lahví s 80procentním podílem recyklátu, a Kofola se dokonce chystá v řádu týdnů uvést na trh lahve ze stoprocentního rPET. 

Výrobci se tak zároveň připravují na reguli Evropské unie, podle které mají mít plastové nápojové obaly v roce 2025 podíl recyklátu minimálně 25 procent a v roce 2030 ještě o pět procentních bodů více. Používání rPET má ale pro nápojáře řadu nevýhod. „Materiálu je nedostatek a je o třetinu dražší než panenský PET,“ říká manažerka korporátní komunikace Kofoly Jaroslava Musilová. Potvrzuje to i mluvčí Mattoni Andrea Brožová, která označuje „nedostatek čistého a kvalitního materiálu“ za zásadní.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu E15
fotoRoční předplatné1899 Kč
Ušetříte 489 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoČtvrtletní předplatné499 Kč
Ušetříte 98 Kč oproti měsíčnímu předplatnému
Objednat
fotoMěsíční předplatné99 Kč
Cena 99 Kč platí pro první měsíc pro nové předplatitele. Další následující měsíc stojí 199 Kč.
Objednat
fotoDarujte roční předplatnéNáhled předplatného1899 Kč Objednat
Firemní předplatné
Roční licence pro firmy a instituce
Printová verze E15
Předplatné printového deníku E15
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!