Vinaři objevují Polsko, vývoz stoupl o polovinu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Tuzemským vinařům tradičně vyvážejícím svou produkci téměř výhradně na Slovensko se otevírá nový trh. Moravské víno totiž v posledních letech berou na milost Poláci, kteří jsou známí zejména jako velcí konzumenti vodky, zatímco vína v průměru na osobu a rok vypíjí zhruba desetkrát méně, než činí průměr v EU.

Jejich výdaje za víno ale nyní každoročně stoupají. „Polsko je perspektivním trhem. Vinaři, kteří se zkouší prosadit pět let, začínají konečně sklízet smetanu,“ řekl deníku E15 tajemník Svazu vinařů ČR Martin Půček.

Hodnota vývozu tuzemského vína do Polska loni stoupla podle Svazu vinařů meziročně o polovinu na 43 milionů korun, což je téměř čtyřikrát více než v roce 2009. Podíl exportu do Polska na celkovém vývozu stoupl meziročně z 6,1 na 7,8 procenta, což znamená druhé místo za Slovenskem. Vinaři tak loni k Polákům vyvezli 7800 hektolitrů vína, předloni pouze 5500.

Spotřeba vína je v Polsku velmi nízká, asi dva litry na osobu a rok, takže se dá podle Půčka předpokládat, že poroste. „Při jejich počtu obyvatel (38 milionů) by i zvýšení spotřeby o půl litru na osobu udělalo velké prodeje,“ dodal.

Polsko jako trh loni objevil například největší producent vín v Česku, plzeňský Bohemia Sekt. „Do Polska se nám dlouho nedařilo proniknout, nehezky řečeno tam zkrachovalo několik projektů. Až se podařilo koncem roku 2010 navázat spolupráci s novým polským partnerem a loni jsme tam vyvezli několik desítek tisíc lahví vína,“ řekl v lednovém rozhovoru pro deník E15 šéf Bohemia Sektu Ondřej Beránek.