Prodělečné Spotify naláká nové uživatele na spolupráci s Facebookem

Spotify vězí ve ztrátě, i když mezi hudebními streamovacími platformami zaujímá s podílem 32 procent první pozici na trhu.

Spotify vězí ve ztrátě, i když mezi hudebními streamovacími platformami zaujímá s podílem 32 procent první pozici na trhu. Zdroj: profimedia.cz

Mark Zuckerberg oznámil obrat k audio obsahu, jehož součástí bude i spolupráce se Spotify.
Spotify loňský rok zaznamenalo ztrátu 293 milionů eur.
3
Fotogalerie

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg oznámil výrazný posun své sociální sítě směrem k audio obsahu, se kterým jí pomůže streamovací platforma Spotify. Ta navzdory rostoucímu počtu uživatelů zůstává v červených číslech, jen loni prodělala téměř tři sta milionů eur, přes 7,7 mliliardy českých korun. Spotify spatřuje ve spolupráci další cestu k rozšíření uživatelské základny. 

Posun největší sociální sítě světa k audio obsahu je přirozeným vývojem posledních měsíců. Vlnu zájmu o mluvené slovo spustila sociální síť Clubhouse, která inspirovala Facebook, Twitter, LinkedIn, Reddit nebo právě Spotify k vývoji vlastních funkcí pracujících s audio obsahem v diskuzním formátu.

Projekt Boombox, tedy spolupráce se Spotify na integraci hudby a podcastů přímo do aplikace Facebooku, je pouze částí novinek, které sociální síť představila. Patří k nim audio příspěvky, diskuzní místnosti nebo možnost plateb tvůrcům mluveného obsahu přímo od jejich posluchačů. Pro Spotify může oznámené partnerství vést k rozšíření počtu uživatelů, a tím i ke zvýšení tržeb. 

Navzdory rostoucímu počtu uživatelů se švédská platforma od spuštění služby v roce 2008 pohybuje v červených číslech. Jen loni při příjmech 7,9 miliardy eur zaznamenala ztrátu 293 milionů. Mezi hudebními streamovacími platformami přitom s podílem 32 procent zaujímá trhu první pozici a jen loni zaznamenala meziroční nárůst počtu uživatelů o 27 procent.

Problém spočívá v placení za službu. Z nynějších zhruba 345 milionů uživatelů jich platí pouze 155 milionů, tedy 45 procent. Rozdíl je to zásadní, neboť jeden platící uživatel společnosti přináší průměrně 4,26 eura měsíčně, kdežto neplatící uživatel, který přispívá k zisku prostřednictvím reklam, přinese necelých 50 centů měsíčně. Navíc ještě postupně klesá zisk z platícího diváka, který ještě v roce 2015 činil 6,84 eura.

Streamovací platforma globálně vyplácí třinácti tisícům umělců alespoň padesát tisíc dolarů ročně. Z toho 870 z nich si prostřednictvím Spotify přišlo na více než jeden milion dolarů. Celkově vlastníkům práv Spotify za loňský rok vyplatilo pět miliard dolarů, ještě v roce 2017 to bylo přes tři miliardy dolarů.  

Švédská společnosti v posledních letech kvůli nepříznivým číslům hledá další zdroje příjmů jako třeba sponzorované playlisty. Přistoupila také ke zdražování, například na českém trhu zvýšila cenu předplatného Premium Family z 8,99 na 9,99 eura za měsíc. Projekt Boombox tak Spotify umožní přilákat nové platící uživatele, s jejichž přispěním by už konečně mohla začít vydělávat.