AB InBev zvýšil nabídku za SABMiller, ten chce ještě více

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Steve Webster, Flickr.com (CC BY 2.0)

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev zvýšila nabídku na převzetí konkurenta SABMiller na zhruba 68 miliard liber (2,5 bilionu korun). Dodala, že SABMiller její předchozí dvě nabídky na převzetí odmítl. Podle vedení SABMilleru také nejnovější nabídka zaostává za skutečnou hodnotou podniku.

SABMiller, jehož součástí je rovněž Plzeňský Prazdroj, již v polovině září oznámil, že AB InBev má o jeho převzetí zájem. Spojení těchto dvou kolosů, které pokrývají zhruba třetinu světové spotřeby piva, by bylo dosud největší transakcí v pivovarnickém odvětví.

AB InBev nyní za každou akcii SABMilleru nabízí 42,15 libry. Předchozí nabídka přitom činila 40 liber za akcii. Společnost AB InBev vyjádřila přesvědčení, že nová nabídka bude pro akcionáře SABMilleru atraktivní.

SABMiller uvedl, že jeho vedení se v nejbližším možném termínu sejde, aby nabídku posoudilo. Upozornil však, že nový návrh je pouze o zlomek vyšší než neoficiální nabídka ve výši 42 liber za akcii, kterou prý vedení v pondělí odmítlo. „AB InBev velmi výrazně podhodnocuje SABMiller,“ prohlásil předseda správní rady SABMilleru Jan du Plessis.

Akcie SABMiller

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (1,3 bilionu korun) amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi dvě stě značek z celého světa. Od Anheuseru zdědil AB InBev řadu dlouhodobých právních sporů s českobudějovickým Budvarem o značku Budweiser a její různé obměny. Loni skupina koupila budějovický pivovar Samson.

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě, pokračoval koupí nizozemského Grolsche a americké Miller Brewing a v roce 2011 převzal velký australský pivovar Foster's. Nyní má asi 70 tisíc zaměstnanců ve více než 80 zemích světa.