Aero má zájem o LOM, obrana prodej odkládá

Několik činností, které provádí letecké opravny a Aero, se velmi podobají nebo na sebe navazují, a proto by bylo podle něho nanejvýš logické obě firmy spojit. „A myslím si, že by to výrazně zjednodušilo a také zlevnilo systém technické i výcvikové podpory české armády,“ dodal.
„Privatizace LOM zatím není na pořadu dne,“ říká ovšem mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Za „zlomový“ označil příští rok, kdy firmu čeká „vnitřní restrukturalizace na základě výsledků právě probíhajícího auditu.“
Firma s 980 zaměstnanci, která opravuje a modernizuje vojenskou leteckou techniku, totiž není v nejlepší kondici. Chybějí jí zakázky a zaměstnanci zůstávají podle informací deníku E15 část týdne doma.
Podle neoficiálních zpráv má o LOM zájem také americký Honeywell nebo společnost Zenit zbrojaře Richarda Hávy.
Zbrojovky čekají změny, nemají zakázky
Státní podniky LOM Praha a VOP 026 Šternberk, které opravují a modernizují techniku pro armádu, čeká rozsáhlá restrukturalizace. Ta se neobejde bez zeštíhlení výroby a možná i propouštění. Podle informací deníku E15 například pracovníci leteckých opraven v pražských Malešicích chodí do zaměstnání jen tři dny v týdnu. Problémy má i VOP 06, kterému se v posledních dvou letech dramaticky propadl zisk.
Cílem změn má být podle Bílé knihy o obraně, která určuje směřování rezortu v příštích deseti letech, zlepšení samostatnosti a konkurenceschopnosti firem. Ministerstvo obrany ale zatím nechce upřesnit, zda v rámci restrukturalizace zvažuje i jejich částečnou nebo úplnou privatizaci.
Podle mluvčího ministerstva Jana Pejška bude pro LOM „zlomový“ příští rok. „Nezbytným krokem v jeho rozvoji musí být vnitřní restrukturalizace na základě výsledků probíhajícího business review,“ konstatoval Pejšek.
Klíčovou zakázkou pro šternberský VOP 06 je nyní výroba 90 kolových transportérů Pandur. Ta ale v roce 2013 skončí. „Nyní probíhá hodnocení budoucích potřeb armády zabezpečovaných tímto podnikem. Výsledek bude podkladem pro rozhodnutí o dalším průběhu restrukturalizace,“ poznamenal Pejšek. Podle něj by zbrojovka mohla například modernizovat pásová bojová vozidla pěchoty. Není však jisté, zda vzhledem ke klesajícímu rozpočtu rezortu obrany budou na projekt peníze.
LOM by měl i nadále modernizovat ruské vrtulníky a podílet se na výcviku zahraničních pilotů. Firma má sice přislíbenou stamilionovou zakázku právě na „vylepšení“ ruských strojů, aby odpovídaly standardům NATO, ministerstvo ale objednávku už několik měsíců odkládá. „LOM se tudíž nemůže zásobit potřebnými komponenty, váhání ministerstva komplikuje chod celé společnosti. Navíc hrozí, že armáda nevyčerpá několik miliard korun, které má letos vyčleněné na investice, a nakonec o ně přijde,“ řekl deníku E15 pod podmínkou anonymity zdroj obeznámený se situací v LOM.
Hlavní realizované zakázky
LOM Praha
modernizace transportních vrtulníků Mi-171Š pro českou armádu k nasazení v misích NATO
generální opravy vrtulníků Mi-17 a Mi-24 pro Afghánskou národní armádu (projekt ANA)
generální opravy vrtulníků Mi-8 a Mi-17 pro českou armádu
letecký výcvik pro českou armádu
generální opravy vrtulníků Mi-17 pro Pákistán (projekt DYNA)
VO P-026 Šternberk
výroba 90 kolových bojových vozidel Pandur II
chemický automobil ACHR 90 M
služby po dobu životního cyklu vozů Tatra T-810
údržba a opravy techniky pro českou armádu
Čtete rádi E15.cz? Nominujte nás v anketě v kategorii zpravodajství.