Airbus v personální krizi: manažeři odcházejí, blíží se i výměna generálního ředitele

Největší letouny Airbusu (odpředu dozadu A330, A350, A380)

Největší letouny Airbusu (odpředu dozadu A330, A350, A380) Zdroj: Airbus

Christian Scherer, Airbus
Eric Schulz, Airbus
Šéf Airbusu John Leahy
4
Fotogalerie

Po pouhých devíti měsících rezignoval na svou funkci Eric Schulz, šéf prodejů evropského výrobce letadel Airbus. Je to již několikátý odchod vysoce postaveného manažera, se kterým se Airbus letos musí smířit. Příští rok navíc vyprší mandát generálního ředitele Toma Enderse.

Airbusu obtížně hledá náhradu za dlouholetého šéfa prodeje Johna Leahyho. Jeho nástupce Eric Schulz po devíti měsících odchází. Schulze nahradí Christian Scherer, dosavadní ředitel ATR, společného podniku Airbusu a italského koncernu Leonardo. ATR vyrábí vrtulové letouny pro regionální tratě. Volba Scherera může být vnímána jako sázka na jistotu, v Airbusu působí celou svou profesní kariéru a jeho otec Günter Scherer byl jedním z vývojářů na palubě vůbec prvního letu Airbusu A300 v roce 1972.

Rychlé střídání vrchních prodejních manažerů sledují někteří odběratelé Airbusu se znepokojením. „Je to trochu šok,“ řekl ve vysílání agentury Bloomberg šéf aerolinek AirAsia Tony Fernandes. „Vždy jsem ale říkal, že pro kohokoli bude náročné kráčet ve stopách Johna Leahyho. Je to skoro stejně těžké jako se snažit nahradit Alexe Fergusona v Manchesteru United,“ dodal s odkazem na známého trenéra anglického fotbalového velkoklubu. Asijský nízkonákladový dopravce je přitom v posledních letech jedním z největších zákazníků Airbusu.

Oficiálně Schulz rezignoval z osobních důvodů. Zároveň je ale třeba zmínit, že prodejní výsledky Airbusu zůstaly v první polovině letošního roku daleko za očekáváním a současně daleko za hlavním konkurentem, americkým Boeingem. Firma se také musela potýkat s obviněním z korupce a s potížemi při výrobě – dodavateli motorů pro nejprodávanější letouny A320, firmě Pratt & Whitney, se již několik měsíců nedaří odstranit řadu technických nedostatků nové řady pohonných jednotek, což vede k výraznému zpožďování dodávek nových letadel.

Schulz není jediným manažerem, s jehož ztrátou se Airbus musí vyrovnat. V květnu firma oznámila, že příští rok odchází dlouholetý finanční šéf Harald Wilhelm. Skončil také šéfinženýr Charles Champion. A podle spekulací interní přetahovaná o moc stála za odchodem provozního ředitele Fabrice Brégiera, který usiloval o post Toma Enderse. Odchod do důchodu plánují šéf výrobních programů Didier Evrard a provozní šéf divize komerčních letadel Tom Williams, oba byli ale údajně požádání, aby zůstali o něco déle a pomohli Airbusu překonat výrobní potíže.

Enders přitom už v prosinci 2017 oznámil, že ve vedení Airbusu skončí. Pravděpodobným datem exitu je duben 2019, po pravidelné valné hromadě Airbusu. Společnost tak čeká další hledání manažera. Za favorita je považován Guillaume Faury, prezident divize komerčních letadel.