Unikátní tahač letadel. Tatra 815 TPL utáhla i Ruslana plného nákladních vozidel | E15.cz

Unikátní tahač letadel. Tatra 815 TPL utáhla i Ruslana plného nákladních vozidel

Tomáš Dusil - auto.cz

Kopřivnická Tatra v roce 1988 představila na tu dobu unikátní tahač letadel. Vznikl na popud ČSA. Na kolik tehdy českého národního dopravce vyšel?

Kopřivnická Tatra proslula výrobou celé řady kvalitních nákladních vozidel. Mimo jiné také několikrát zvítězila na slavném Dakaru. Příběh letištní Tatry 815 TPL se začal psát v lednu 1987. Tehdy náš národní letecký dopravce, Československé aerolinie vypsaly takzvaný tematický úkol. Jeho předmětem bylo řešení a následná výroba letištního tahače, který by byl vhodný nejen k přetahům letadel po letištní ploše, ale také k jejich odtlačení od odbavovací letištní haly.

Jde o takzvaný „pushback“, který je nezbytně nutný při stání letadel na stojánce čumákem k odbavovací hale (tzv. nose in). Zní to asi neuvěřitelně, ale do té doby k ní větší letadla zajížděla sice čumákem, avšak následně se při pojíždění otáčela o 180 stupňů, a tedy k odbavovací hale stála zády, tudíž ocasem. Tento způsob se na velkých mezinárodních letištích ve světě nepoužíval již od 60. let. Důvodem byly problémy zejména při spouštění motorů, kdy unikající výstupní plyny proudily proti letištní budově.

Ufo na kolech. Vzácné Ferrari 512S Modulo se prohání na veřejnosti

Do té doby se u nás v roli letištních tahačů používala v podstatě sériová vozidla, konkrétně Tatra 813 6x6, 815 či 141. Výjimkou nebyly dokonce ani traktory. Když opomeneme jejich omezené možnosti, co se týče hmotnosti, lidově řečeno „na kouli“ (hmotnosti přípojných vozidel), pak největší problém i dle pamětníků představovala jejich výška.

Základní požadavek ČSA na letištní tahače zněl, že jeho celková výška nesmí přesáhnout 2 000 mm a vozidlo musí být schopno táhnout, respektive tlačit letadlo o celkové hmotnosti 230 tisíc kg. Tyto požadavky se konstruktérům v Tatře podařilo splnit dokonce s rezervami, v případě hmotnosti značnými. Tatra 815 TPL byla nakonec vysoká 1 950 mm a byla schopná zcela bez problémů tlačit či táhnout letadlo o celkové hmotnosti až 400 tisíc kg.

Teď se možná zarazíte. Občas se v tisku (u nás nevyjímaje) objeví zpráva a také fotky jak SUV (například VW Touareg) táhne velké dopravní letadlo. Jak je možné, že Touareg utáhnul obří Boeing 747? Odpověď je jednoduchá. Touareg s B747 pouze pohnul tak v řádu centimetrů, nanejvýš desítek centimetrů. Rozhodně jej nikam nepřetahoval. K čemu by potom byly letištní tahače?


Celý článek si můžete přečíst na webu auto.cz >>>


Škoda 110 Super Sport v sedmdesátých letech nezaujala. Proslavila se až jako monstrum Ferat
Nejlevnější auto světa si už nekoupíte. Tata končí s výrobou modelu Nano, neměl airbagy ani radio
Z auta se stane mobil s aplikacemi, říká šéfka Škoda Auto DigiLabu Plachá

Autor: Tomáš Dusil - auto.cz
 

Články odjinud

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!