Americký masný průmysl se potýká s "růžovým slizem"

"Růžový sliz". Oficiálně jde o produkt zvaný "libové jemně strukturované hovězí". Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa.

"Růžový sliz". Oficiálně jde o produkt zvaný "libové jemně strukturované hovězí". Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa.

Americký masný průmysl se potýká se skandálem kolem "růžového slizu" (pink slime) a tři ze čtyř amerických závodů, které tyto "odřezky libového hovězího vyrábějí", zavřou kvůli pobouření veřejnosti své brány. Píše to na svém webu britská BBC a ptá se, zda je "růžový sliz" - jak ho kritici nazývají - vyřízen, nebo je možné ho ještě zachránit.

Pohled na tváře zákazníků, kteří sledovali, jak známý kuchař Jamie Oliver nastříkal čpavek na to, co označil za „růžový sliz“, říkal vše. Byli zděšeni. Vypadalo to, že neměli nejmenší představu, že hamburgery, které celou tu dobu kupovali, obsahují něco jiného než skutečné hovězí maso.

A tady jim Jamie Oliver ve svém loňském americkém vydání svého pořadu ukazoval, jak jsou jejich burgery doplňovány masem, které dříve bylo používáno na žrádlo pro psy a lidé ho mohou jíst jen poté, co jej upraví chemikálie.

Oficiálně jde o produkt zvaný „libové jemně strukturované hovězí“. Vyrábí se z tučných odřezků, které na kostech zbudou po odsekání masa. Zahřívá se a v centrifuze se z něj odstraňuje většina tuku. Pak je vystaven plynnému hydroxidu amonnému, který v něm usmrtí bakterie. V USA se ve snaze snižovat náklady přidává do karbanátků a dalších hovězích produktů asi 20 let. Podle amerického ministerstva zemědělství je produkt bezpečný.

Čtěte také:

Supermarkety dál nedovoleně protahují spotřebu potravin

Řetězce dál označují cizí potraviny za české

Byl zjištěn v 70 procentech mletého hovězího prodávaného v amerických obchodech. Nyní ministerstvo zemědělství povolilo školám, aby přestaly používat produkty obsahující „růžový sliz“, a k bojkotu se připojily i samoobsluhy a bufety rychlého občerstvení. Potravinářský průmysl ale zdůrazňuje, že se bude muset porazit 1,5 milionu kusů dobytka navíc, aby „růžový sliz“ nahradil.

Tyto kroky jsou vítězstvím pro Olivera a lidi, kteří brojili proti „růžovému slizu“ na Facebooku a dalších sociálních sítích. Nicméně ztráta 850 pracovních míst v době vysoké nezaměstnanosti mnoho lidí pobouřila a udělala z Jamieho Olivera v některých internetových diskusích terč nenávistných komentářů. Udělal asi nejvíc pro to, aby se „růžový sliz“ dostal do povědomí širší veřejnosti, ale kampaň na internetu se rozjela až poté, co v březnu o celé věci informovala televize ABC. Texaská bloggerka Bettina Elias Siegelová pak získala během devíti dnů 200 tisíc podpisů pro svou online petici.

ilustrační fotoilustrační foto

Pro masný průmysl to byla tvrdá lekce, pokud jde o transparentnost v době sociálních sítí. Je to také možná první příklad, kdy nějaká složka potravy byla stažena ne kvůli obavám z bezpečnosti, ale protože se lidé rozhodli, že je nechutná.

Představitelé masného průmyslu jsou rozezleni tím, co považují za pomlouvačnou kampaň vedenou médii proti produktu, který splňuje federální předpisy pro bezpečnost potravin a používá se už od začátku 90. let. Tento týden rozjeli protiútok a přišli s novým sloganem Dude, it's beef (Kámo, je to hovězí). Najali si texaského guvernéra a bývalého prezidentského kandidáta Ricka Perryho, který se svědomitě zakousl do hamburgeru se spornou přísadou při návštěvě zpracovatelského závodu v South Sioux City v Nebrasce.

Konzultant Gary Martin si ale myslí, že zpracovatelské firmy jsou zcela mimo. „Co na tom záleží, že to je stoprocentně hovězí a že v tom nejsou žádné bakterie, když si myslíte, že to je nechutné,“ řekl.

Novinářka EJ Schultzová z časopisu Advertising Age si myslí, že spotřebitelé jsou pobouření především kvůli nedostatečné transparentnosti. „Lidé si říkají 'Jak to, že jsem o tom nevěděl? Jak to, že to nebylo na produktu označeno?' Lidé dnes chtějí, aby všechno bylo jasně vyznačeno,“ řekla.

 

Jason Karpf, který učí PR a marketing, si myslí, že masný průmysl se má o moderním spotřebiteli ještě co učit. „Větší bdělost spotřebitelů znamená, že se výrobci musí podívat na každý komponent potravy a představit si veřejnou reakci na něj. Musí předvídat reakci veřejnosti a připravit se na ni.“

Zatímco někteří lidé si myslí, že „libové jemně strukturované hovězí“ skončilo, jiní si nejsou tak jistí. EJ Shultzová je přesvědčena, že když bude náležitě označeno, může být levnější alternativou pro milovníky hovězího masa, kteří mají hlouběji do kapsy.

Marketingová konzultantka Denise Lee Yohnová si myslí, že firmám bude stačit vyčkat, až se poprask přežene. „Sociální sítě jsou mocným nástrojem při hájení práv spotřebitelů, ale vlna hněvu, kterou vyvolají, může být také krátkodobá,“ řekla. „Jestli si budou moci počkat a nechat celý rozruch utichnout, za takových šest měsíců na to už nikdo nebude myslet a můžou s tím produktem přijít znovu.“