Ani malý, ani velký. Boeing chce zpět do segmentu, který sám vyklidil

Test nového letounu Boeing 737 MAX

Test nového letounu Boeing 737 MAX Zdroj: CTK

Komerční úspěch Airbusu A321neo nedává americkému Boeingu spát. Nejenže nemá v nabídce podobné letadlo, ale evropský konkurent mu navíc se svým novým letounem přetahuje věrné zákazníky. V Seattlu už podle světového tisku pracují na nápravě a na rozdíl od minulosti se Boeing nyní už ani nepokouší tyto zprávy vyvracet.

Uprostřed nabídky Boeingu zeje mezera, kterou sám americký výrobce definoval nyní již nevyráběným typem 757. Firma dlouho tvrdila, že roli letounu na půli cesty mezi regionálními letadly a stroji pro dálkové tratě dobře zastoupí největší a nejmenší letouny z obou kategorií.

Aerolinky ale s Boeingem zjevně nesouhlasí a stále častěji sahají po Airbusu A321neo. Jeho verze s prodlouženým doletem, která se trh dostane v roce 2019, Boeing 757 co do dosahu překoná a pojme stejně cestujících jako menší ze dvou variant pomalu zastarávajícího konkurenta. Největší Boeing 737 MAX 9 těmto číslům nedokáže konkurovat.

Zájem dopravců dokazují i čísla. Airbus již prodal téměř 1100 A321neo, poptávka po Boeingu 737 MAX 9 je výrazně slabší, firma prodala jen 219 letadel.

Proklamovaný nezájem neplatí

Boeing dosud jakékoli spekulace o přípravě nástupce typu 757 odmítal. Deník Wall Street Journal ale již před rokem napsal, že v Seattlu zvažují hned několik variant, jak model nahradit. Viceprezident Boeingu pro marketing Randy Tinseth tehdy uvedl, že Boeing „několikrát“ zvažoval modernizaci 757, nakonec ji ale zavrhl.

Nyní americký list upřesnil, že ze všech variant má největší šanci na realizaci prodloužení nejprodávanější řady 737 tak, aby letadlo pojmulo zhruba 240 cestujících. Letadlo, které by nejspíš nosilo označení 737 MAX 10, by zřejmě dostalo i jiná křídla, tvrdí WSJ i další americká média.

Tentokrát už Boeing zprávy o přípravách nového letadla zcela nepopírá. Tinseth nedávno uvedl, že potenciální zákazníci preferují letadlo o dvacet procent větší než 757. Finanční ředitel Greg Smith pak v reakci na článek Wall Street Journal sice popřel i toto tvrzení, nevyvrátil ale, že Boeing o nástupci 757 přinejmenším uvažuje.

Předčasné detaily

„Je předčasné takto přesně stanovovat specifikaci tohoto letadla,“ řekl na setkání s investory. „Neustále diskutujeme s našimi zákazníky, abychom porozuměli jejich potřebám,“ dodal. Později doplnil, že Boeing v tomto segmentu „rozhodně vidí příležitost“.

Jakákoli novinka v nabídce Boeingu si ale bude muset počkat. Podle Smitha má přednost dokončení již dříve oznámených vývojových programů. Nový Boeing 777-9 má na trh dorazit v roce 2020 a jeho menší verze 777-8 o dva roky později.