Automobilka Tesla vstoupila do Číny. Bojuje o obchodní značku

Tesla nedávno otevřela svůj vlajkový obchod v centru Pekingu a tento týden spustila internetové stránky v čínštině, kde přijímá objednávky od čínských zájemců.
Čínské stránky mají podobný vzhled jako ty americké, zatím na nich ale chybí název automobilky v čínštině. To je podle agentury Reuters velmi vzácné opomenutí u globální značky, která vstupuje na čínský trh. Důvod je prostý: čínský název „Tche S' La“ si již v roce 2006 zaregistroval místní podnikatel, který se odmítá obchodní značky vzdát.
Vývoj akcií automobilky Tesla
Není to poprvé, co si čínský podnikatel předem zaregistroval na místním trhu známou globální značku. Například společnost Apple se v roce 2012 dohodla s jednou čínskou společností, že jí zaplatí 60 milionů dolarů (1,2 miliardy korun), aby získala práva na používání své značky iPad v Číně.
Právní experti se domnívají, že pokud se Tesla nedohodne na odkupu značky nebo nepoužije jiné jméno, bude pro ni obtížné vyřešit problém s ochrannou známkou. V Číně sice platí pravidla, která chrání světově známé značky, avšak nemusí se to týkat případů relativně nových firem, jako je právě Tesla.
Tesla má ale v Číně ještě jeden problém - zatím nestanovila cenu svého vozu. Čína totiž ještě nerozhodla o daňové politice v případě dovozu aut na elektrický pohon. Model S se začal prodávat loni, kdy se ho prodalo 2650 vozů. Letos plánuje Tesla zvýšit prodej na 21 500 vozů. V USA stojí Model S přibližně 70 tisíc dolarů (1,4 milionu korun).
Tesla se začíná pomalu prosazovat v Evropě
Na evropském trhu se značka zabydluje jen pozvolna. Před nedávnem pustila Model S na německý trh. Pro Teslu je Německo klíčovým trhem, proto mu věnuje náležitou pozornost. Země bude mít díky Tesla Motors druhou největší síť rychlodobíjecích stanic Supercharger po USA.
Vstupní branou do Evropy ale pro Tesla Motors bylo hlavně Norsko. Severská země je totiž elektromobilitě příznivě nakloněna. Model S brzy ovládl celý tamní automobilový trh. Na druhou stranu rychle rostoucí počet elektromobilů na norských silnicích zde vyvolal diskuzi, zda by se podpora elektromobilů neměla omezit.
Tesla Motors slaví úspěch také na švýcarském trhu, kde ovládla celý trh aut "do zásuvky". V září 2013 Tesla Motors prodala ve Švýcarsku celkem 66 vozů. Jde o měziměsíční nárůst o téměř 50 procent, v srpnu zde prodala 42 kusů. V devátém měsíci letošního roku si tak Model S ukrojil podíl 0,3 procenta z celkových automobilových prodejů, kterých bylo celkem 22 632.