Automobilky odhalily nové modely a zvyšují tempo výroby
Do května stoupla výroba osobních automobilů o šest procent na 552 tisíc vozů. Růst táhl hlavně výrobce Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech (TPCA), ten meziročně zvýšil produkci o 43 procent na 93 tisíc aut. Ale ani ostatní nezůstali pozadu. Největší Škoda vyrobila 321 tisíc aut a z linek Hyundaie v Nošovicích sjelo 137 tisíc vozů, o 3,5 procenta meziročně více.
Již loni se celková produkce zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů. Z toho padesát devět procent připadlo na Škodu Auto, nošovický Hyundai se na výrobě podílel čtvrtinou a TPCA šestnácti procenty. Nejvíce loni rostlo právě TPCA, ale to nebylo žádné překvapení. Tři nové malé vozy druhé generace, představené loni, totiž uspěly. V Česku je zatím největší zájem o Toyotu Aygo, následuje Peugeot 108 a Citroën C1. A podobně je to i v Evropě, kam hlavně směřují.
„Evropský trh v segmentu malých vozů je velmi tvrdý. Jsme rádi, že se našim trojčatům daří,“ komentoval výsledky výkonný viceprezident kolínské TPCA Javier Varela. V letošním roce by se mělo v automobilce vyrobit 220 tisíc nových vozů.
Nový Tucson nahradí sportovně užitkový model ix35, který se vyráběl v Nošovicích čtyři roky. Hraje klíčovou roli v letošních plánech závodu. Korejská automobilka má letos v plánu vyrobit celkově na severu Moravy 330 tisíc vozů (o 23 tisíce více než loni). Z toho bude právě 106 tisíc vozů Tucson. Automobilka zvyšuje produkci, protože poptávka po jejích vozech neustále stoupá. To ale také přináší problémy. V závodě museli zrychlit tempo výroby, z šedesáti na 66 vozů za jednu hodinu, což vyvolalo nesouhlasnou reakci odborářů. I proto přijala automobilka od dubna 150 nových zaměstnanců.
HMMC musela poprvé v historii díky poptávce zvýšit výrobu
„Náš závod nikdy ve své výrobní historii počínající od listopadu 2008 nezažil situaci, kdy by poptávka po autech z naší produkce vyvolala nutnost zvýšení rychlosti výroby současně se zahájením výroby nového modelu,“ řekl prezident HMMC Tong U-čche.
Také lídr domácího trhu Škoda neztratil tempo. Značka zažila nejlepší květen ve své 120leté historii, když dodala zákazníkům po celém světě 92 500 aut. Rostla v západní i střední Evropě, v Číně a Indii. Radost dělala představitelům mladoboleslavské značky hlavně nová Fabia. I v jejím případě platilo totéž, co u malých vozů z TPCA. Loni už starší verze netáhla, v letošním květnu však zaznamenala jen v Evropě nárůst o 35,3 procenta. Něco podobného nyní firma očekává od nové generace vozu Superb.
Přesto jedna věc Škodu trápí. „Nadále kritická je situace na ruském trhu a v přilehlých oblastech, přiznal Werner Eichhorn, člen představenstva Škody Auto zodpovědný za prodej a marketing.