Automobilky se stále nedostaly na předcovidová čísla. I o prázdniny výroba zpomalila
I o prázdninové měsíce výroba aut v Česku zpomalila. Oproti minulému roku to bylo o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily celkem 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni. Nicméně proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta.
Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 tisíc vozů nižší. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.
"Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku realizovat poptávanou produkci. Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak zákazníci měli zájem," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům musely prodloužit tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni. Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zcela zastavila. Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna pak zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182.400 aut.
Zároveň je podle sdružení patrný trend zvyšující se poptávky po elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal počet vyrobených elektromobilů a plug-in hybridů desetiprocentní podíl, když se proti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9 procentního bodu na 10,5 procenta. V srpnu bylo elektrifikováno každé páté vozidlo vyrobené v Česku. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 46 139 a plug-in hybridů 34 920.
Produkce autobusů se meziročně takřka nezměnila. Vyrobeno bylo 2984 vozidel, tedy o 25 autobusů méně. Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské Iveco CR. Společnost od ledna do srpna vyrobila 2738 autobusů, tedy o 0,9 procenta meziročně více, SOR Libchavy vyrobil 233 autobusů, z nichž byla více než pětina (48 ks) s plně elektrickým pohonem.
Jawa Moto letos vyrobila 736 motocyklů, což je o 128 procent více, než ve stejném období loni.