Škoda Auto opět pozastaví výrobu. Odbory připustily nižší výplatu za zrušené směny

Výroba aut v závodě Škody Auto

Výroba aut v závodě Škody Auto Zdroj: Škoda Auto

Výroba motorů v závodě Škody Auto
Takhle se vyrábí nové škodovky.
Zrod auta v továrně v Mladé Boleslavi.
Zrod auta z jednotlivých dílů je fantastickou technickou podívanou, ve které má každý člověk i každý stroj své přesné místo.
Na montážní lince jsou za sebou vozy v pevném pořadí a projíždějí standardními pozicemi, na kterých jsou prováděny vždy pevně dané činnosti shodné pro vyráběný model.
16
Fotogalerie

Automobilka Škoda Auto musí kvůli nedostatku dílů dál přerušovat práci ve všech třech tuzemských továrnách. Výraznější výpadek výroby plánuje ke konci září, kdy podle odborářů na celý týden přeruší produkci aut. K automobilce se momentálně nedostávají potřebné komponenty především kvůli nedostatku čipů z Malajsie, která patří k největším producentům těchto součástek na světě. Kvůli koronakrizi je tam však výroba výrazně omezena.

„Situace se mírně zlepší díky tomu, že v Malajsii již výrobu čipů nahodili, ale bohužel to stále není na maximum. Projevuje se velké zpoždění dodávek, jednoduše dlouho trvá, než k nám čipy dotečou, respektive, než je dodavatelé Continental a Bosch rozdělí,“ popisuje v zaměstnaneckém týdeníku předseda odborů Škody Auto Jaroslav Povšík. Připustil přitom, že pokud budou problémy přetrvávat, firma může přistoupit ke snížení částky, kterou zaměstnancům vyplácí na takzvaných překážkách. Tedy dnech, kdy pracovníci kvůli zrušeným směnám nemohou do práce.

Podle Povšíka nyní vše nasvědčuje tomu, že se Škodě Auto do konce letošního roku nepodaří rozjet výrobu na plno. Problém se aktuálně týká většiny automobilek na světě. V Česku kvůli nedostatku čipů tento týden opět pozastavila výrobu kolínská Toyota. Nošovická automobilka Hyundai zatím kvůli nedostatku součástek výrobu zastavovat nemusela

Koncern Volkswagen při přerozdělování komponentů jednotlivým automobilkám částečně preferuje ty značky, které prodávají svá auta s vůbec nejvyšší marží. Mezi ty patří především Porsche a Audi.

Pro Škodu Auto se jedná o jedno z vůbec nejtěžších období v historii. Automobilka sice od začátku roku přeskupovala výrobu tak, aby k výpadkům docházelo co nejméně. Průběžně však musí rušit směny, nechávat zaměstnance doma na takzvaných překážkách a v průběhu roku dokonce musela několikrát zastavit výrobu. K tomu automobilka přistoupí opět, tentokrát koncem září.

Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají?

Video placeholde
Škoda auto chce prodávat už jen elektromobily! Jaké změny se chystají? • Videohub

V pondělí 27. září firma rozdá zaměstnancům hromadnou dovolenou, v úterý bude následovat státní svátek, kdy pracovníci také zůstanou doma. „Zároveň na to navážeme zrušením směn až do konce týdne, a to včetně přesahu do sobotních směn. Tím vyřadíme z provozu produkci po celý týden,“ říká Povšík.

Zaměstnancům, kteří zůstávají při rušení směn doma na takzvaných překážkách, firma vyplácí 85 procent mzdy. Pokud však bude situace přetrvávat, hrozí podle Povšíka, že se tato částka sníží. „Pokud by se ale situace dál zhoršovala, samozřejmě budeme muset myslet i na jiné číslo, ale vždy to bude vysoko nad zákonnou hranici 60 procent, řekněme 20 procent nad,“ říká Povšík.

Zaměstnanci se také obávají, zda firma nezačne propouštět. To však nehrozí. Škoda sice plánuje letos i v příštím roce snižovat stavy, vedení firmy však hovoří o přirozené fluktuaci. „Letos budeme schopni stav personálu v naší administrativě snížit o 2 procenta zejména díky vývoji demografické křivky a přirozené fluktuaci,“ říká mluvčí Škody Auto Kamila Biddle.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než stovce trhů.

„Automobilový průmysl se nachází ve fázi transformačního procesu, který masivně urychlí také Zelená dohoda pro Evropu a razantní digitalizace automobilů. Následující jeden až dva roky rozhodnou o dlouhodobé konkurenceschopnosti Škody Auto,“ říká Biddle.