Autoprůmysl v Česku měl loni rekordní rok

Poptávka po malých autech v Evropě klesá, tak oficiálně zdůvodnila automobilka TPCA plánované omezení výroby.

Poptávka po malých autech v Evropě klesá, tak oficiálně zdůvodnila automobilka TPCA plánované omezení výroby. Zdroj: Karolina Hnilickova, Sedmicka

Tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů pro auta loni stouply o 12,5 procenta na 794 miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na výroční tiskové konferenci. Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 procenty a více než osmi procenty na HDP Česka.

Tržby tuzemských automobilek a výrobců dílů a příslušenství pro auta loni stouply o 12,5 procenta na 794 miliard korun. Uvedli to dnes zástupci Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) na výroční tiskové konferenci. Automobilový průmysl se tak podílel na tržbách z průmyslové činnosti 22 procenty a více než osmi procenty na HDP České republiky. Vývoj pro letošní rok je ale podle sdružení těžké odhadovat a bude se odvíjet od vývoje v eurozóně, neboť do EU směřuje 80 procent produkce tuzemského autoprůmyslu. Výroba by ale klesat neměla.

„Pokračoval pozitivní trend z roku 2010, kdy ekonomické oživení nastartovalo růst skoro všech oblastí českého automobilového průmyslu,“ uvedl prezident AutoSAP Martin Jahn. Loni kromě očekávané rekordní výroby osobních automobilů dvojcifernými tempy rostla i výroba autobusů, přípojných vozidel a motocyklů.

Jak roste produkce v automobilovém průmyslu

Růst produkce automobilového průsluRůst produkce automobilového průslu | autosap

Většinu tržeb tvoří tržby členských firem AutoSAP. Ty loni hodnoty 677,5 miliardy korun, což je meziročně více o 13 procent. Souhrnné tržby členských firem AutoSAP tak byly vůbec nejvyšší v dějinách českého autoprůmyslu. Pro český automobilový průmysl je naprosto zásadní export. Vyváží totiž čtyři pětiny své produkce. Jeho export kopíroval vývoj tržeb a v roce 2011 dosáhl rovněž historického maxima ve výši 548,2 miliardy korun. Oproti roku 2010 to znamená nárůst téměř o 15 procent. Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu. „I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země Evropské unie, začíná se náš vývoz diverzifikovat. To je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál,“ uvedl Jahn.

Postupně se znovu zvyšuje počet zaměstnanců v automobilovém průmyslu a blíží se situaci v období před ekonomickou recesí. Mezi roky 2010 a 2011 vzrostl počet osob ve firmách sdružení AutoSAP o 5,1 procenta na 110 735. Včetně nečlenských firem AutoSAP pak autoprůmysl přímo zaměstnává zhruba150 000 osob. Stoupla i průměrná měsíční mzda ve členských firmách AutoSAP, a to meziročně o 4,59 procenta na 29 246 korun. To je o pětinu více než činí celostátní průměr ve výši 24 319 korun.

Jak rostou platy v automobilovém průmyslu

Srovnání růstu platůSrovnání růstu platů | autosap

Stouply i tržby výrobců dílů a příslušenství vozidel, a to o 11 procent na 310 miliard. Export těchto firem loni dosáhl 216 miliard, což je o 14 procent více než předloni. Tržby i vývoz dodavatelů již třetím rokem rostou a postupně se tak přibližují hodnotám z roku 2007, nejúspěšnějšího roku před ekonomickou recesí.

Pro letošní rok zůstává Jahn optimistou. „V současné doě nikdo není schopen odhadnout, co se bude dít. I když na evropském trhu dojde k propadu, tak výroba osobních vozidel se v ČR snižovat nebude a dojde k mírnému nárůstu,“ uvedl. Autoprůmysl v ČR se bude podle něj vyvíjet pozitivněji než v celé Evropě, což je podle něj dáno i vyváženou skladbou mezi výrobci aut a výrobci dílů, jejichž podíl na celkových tržbách je zhruba poloviční.