Bankrotu legendární značky Ambassador má zabránit i facelift
Hindustan Motors byla tři z posledních pěti let ve ztrátě. Naposledy, když oznámila čtvrtletní výsledky (letos v červnu), byla v minusu asi čtyři miliony dolarů. Firma nyní hledá investora pro svou továrnu ve městě Uttapara v Západním Bengálsku, kde se vyrábí právě značka Ambassador. „Jednáme o investici,“ řekl deníku Wall Street Journal vysoce postavený manažer HM. Jak velkou část firmy chtějí prodat, ale neřekl.
Dnešní modely Ambassador se příliš neliší od slavných poválečných modelů Morris Oxford, podle nichž byly navrženy. Robustní automobil připomínající limuzínu byl zprvu oblíbený mezi politiky, než se dostal mezi taxikáře.
Prodeje razantně klesají
Automobilka Hindustan Motors má ale velké problémy: ve fiskálním roce do března tohoto roku prodala jen 3485 vozů, oproti 12 329 vozům v roce 2007. Firma vyrábí kromě Ambassadorů také vozy Mitsubishi v továrně v Tiruvalluru nedaleko města Chennai. Společnost má ještě třetí továrnu v Pithampuru ve státě Madhjapradéš, kde vyrábí užitková vozidla. Mezi dubnem a srpnem prodala HM tisíc aut, což je oproti stejnému období vloni přece jen zlepšení. Před rokem to bylo jen 799 aut.
HM patří skupině C. K. Birla Group, ta by do ní teoreticky mohla nalít peníze. Pokud se nepodaří dostat HM do černých čísel, firma bude nucena požádat o ochranu před věřiteli. V květnu firma oznámila, že její dluhy dosáhly více než poloviny celkové hodnoty majetku.
Prodeje Ambassadorů klesly poté, co indická vláda v roce 2010 zavedla přísnější ekologické limity celkem v 17 městech. Automobilka chce na začátku příštího roku představit nové, ekologičtější auto založené na modelu Ambassador. Bude ale kratší než čtyři metry, aby se vešlo do lacinější daňové kategorie. Za auta kratší čtyř metrů se platí 12procentní spotřební daň, za delší pak 24procentní daň.