BMW postaví novou továrnu, ve hře je Česko a Slovensko

Továrna BMW v Lipsku, které vznikla také díky vysokým dotacím z EU

Továrna BMW v Lipsku, které vznikla také díky vysokým dotacím z EU Zdroj: profimedia.cz

Německá automobilka BMW chce posílit své postavení na evropském trhu. Proto plánuje stavbu nové továrny. Ve hře o získání investice jsou Česko, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko a Chorvatsko.

O možnosti investice BMW se hovořilo již loni, automobilka tyto informace tehdy popřela. Na Slovensku již mají své závody německý Volkswagen, korejská Kia Motors a francouzský koncern PSA Peugeot Citroën. Automobilový průmysl je hlavním tahounem exportně orientované ekonomiky. V Česku vedle mladoboleslavské Škody Auto vyrábí jihokorejská automobilka Hyundai a TPCA, společný podnik firem Peugeot, Citroën a Toyota. „Jednoznačně budeme potřebovat víc výrobních kapacit a jednu z továren chceme postavit i ve východní Evropě,“ řekl listu Hospodárske noviny člen představenstva BMW Ian Robertson, podle kterého připadá v úvahu postavení továrny na Slovensku.

Další automobilka by Česku pomohla

Otevření továrny pro vozy BMW by pro českou ekonomiku mělo nesporný přínos především tím, že by vznikla nová pracovní místa, shodli se analytici oslovení ČTK. Zvyšování závislosti tuzemské výroby na automobilovém průmyslu je ale podle Jiřího Šimary ze společnosti Cyrrus rizikem. Vidět je to zejména v poslední době, kdy v Evropě prodeje automobilů klesají. V tomto ohledu má podle něj Česko štěstí, že automobilky, které v tuzemsku vyrábějí , patří mezi ty silnější, na které pokles prodejů tolik nedoléhá. To je případ i BMW, které patří mezi automobilky, jejichž výrobky se ukazují jako méně rizikové než vozy italských nebo francouzských značek.

Vstup BMW do Česka by kromě přímých pracovních míst povzbudila výrobu i u místních výrobců autodílů, uvedl Jan Linhart z KPMG. Pro tyto subdodavatele je vždy výhodné, pokud mohou dodávat pro více automobilek a snáze tak vykrývat propady odbytu, pokud se některé z nich přestane dařit. Rozšiřování automobilového průmyslu se proto podle něj vyplatí podporovat mimo jiné i proto, že v současné době pro Česko neexistuje alternativa, která by dokázala tento průmysl nahradit.

Možnost že BMW nakonec zamíří do Česka, je ale podle Šimary malá. Pravděpodobnější prý je, že se továrna nakonec postaví buď na Slovensku nebo v Maďarsku. Hlavním důvodem by měla být cena pracovní síly, která je v těchto zemích levnější.

Miliardová investice

Robertson výši investice do nového závodu neuvedl. Investice by se podle odhadů mohla pohybovat kolem miliardy eur (přes 25 miliard korun) a vytvořit by mohla několik tisíc pracovních míst.

BMW loni zvýšila prodej o 10,6 procenta na rekordních 1,845 milionu vozů. Společnost, která vyrábí automobily značek BMW, Mini a Rolls-Royce, také vykázala rekordní zisk i tržby. Letos očekává jednociferný růst prodeje.

Automobilka dříve oznámila, že spolu se svým partnerem Brillance ve společném podniku investují přibližně 500 milionů eur do zvýšení výrobní kapacity v Číně, která se pro BMW loni stala největším trhem. Výrobní kapacita by měla ve střednědobém horizontu činit přibližně 300 tisíc vozů ročně s možností zvýšení o dalších 100 tisíc aut.