Americký výrobce v roce 2013 předal zákazníkům rekordních 648 letounů. Překonal tak nejen Airbus, ale o 7,8 procenta i své vlastní skóre z předminulého roku. Boeing nasbíral i 1355 závazných objednávek na další roky.
Airbus zatím oficiální čísla nezveřejnil, podle zdrojů agentury Reuters ale Boeing v počtu objednávek překonal. Zákazníkům ale předal jen 625 letadel, i když tak mírně přesáhl svůj vlastní cíl.
Vzhledem k tomu, že od konce listopadu Airbus oznámil 98 objednávek a číslo za předchozí období bylo známé, měl by počet nově získaných zakázek dosáhnout 1412. Oficiální údaje ale Airbus odhalí zřejmě až 13. ledna.
OBRAZEM: Dodávky Boeingů v roce 2013
Investoři se soustředí především na počty předaných letadel, protože převážnou většinu plateb výrobci obdrží až při předání letadla zákazníkovi. V posledních letech se ale ukazuje, že nové objednávky mají velký vliv na akcie. V případě velkých zakázek mohou výrobcům zajistit i významný přísun hotovosti, protože aerolinky při objednávání skládají zálohy.
Tradičně největší poptávku Boeing zaznamenal u svého nejmenšího modelu 737, dodal rekordních 440 letadel a získal 1046 závazných objednávek. Navzdory několikaměsíční odstávce letadel na začátku roku posílily i prodeje Boeingu 787 Dreamliner, ze 46 v roce 2012 na 65. Rekordu dosáhl i model 777 s 98 dodanými stroji.
Propadákem se pro Boeing naopak stává poslední generace řady 747. „Jumbo“ si loni převzalo jen 24 dopravců a Boeing získal 12 nových objednávek. Konkurenční Airbus si pro svůj největší letoun A380 jen v prosinci připsal 50 objednávek od aerolinek Emirates.
Akcie Boeingu loni navzdory potížím s Dreamlinery a slabé poptávce po 747 posílily o 81 procent. Prakticky stejně stouply i akcie matky Airbusu EADS, která od nového roku převzala jméno své nejúspěšnější divize.