Brexit vyplašil automobilové výrobce, hrozí nižší příjmy o miliardy eur

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Podle aktuálních analýz by brexit mohl snížit příjmy automobilek o miliardy eur a prodeje téměř o milion vozů. Mladoboleslavská Škoda zatím nečeká výraznější změny.

Jedním z odvětví, jichž se brexit dotkne, bude automobilový průmysl. Krátce po oznámení výsledků se automobilky začaly předhánět, která předloží chmurnější předpověď. „Tohle rozhodně nebyl dobrý den pro Evropu – a podle mého názoru zcela jistě nebude ani pro Velkou Británii. Geograficky je ta země ostrov, ale politicky a ekonomicky nikoli,“ řekl šéf Daimleru Dieter Zetsche.

Velká Británie je druhý největší automobilový trh v Evropě po Německu a Mercedes-Benz patřící Daimleru tam loni uskutečnil pětinu svých evropských prodejů. Velká Británie je také důležitým odbytištěm pro Škodu Auto. Ta podle mluvčího Tomáše Kubíka respektuje výsledky referenda a nadále bude spolupracovat s britskými partnery. „Na našem vztahu se nic nemění. Momentálně je ještě příliš brzy na vyhodnocení případných dopadů na aktivity podniku,“ sdělil.

Podobně opatrně se vyslovují další automobilky působící na ostrovech. Podle odborníků se však změní hodně. Analytická společnost LMC Automotive předpovídá, že kvůli brexitu klesne odbyt nových vozů na britských ostrovech o 120 tisíc pro letošek a zhruba 400 tisíc v příštích dvou letech. „Nejistota bude bránit lidem utrácet, každý bude čekat, jak se vše vyvine,“ píše zpráva LMC.

Prodeje klesnou

Podle odhadů Evercore ISI prodeje v příštím roce klesnou o čtrnáct procent a příjmy o osm miliard eur v průběhu příštích dvou let. Svoji předpověď opírají o to, že oslabí libra, zpomalí se ekonomický růst a oslabí se zákaznická důvěra. Odchod Velké Británie z Evropy znamená, že automobilky vyrábějící na ostrovech nebudou mít zaručen bezcelní přístup na svůj největší exportní trh, ledaže by si dojednaly nové smlouvy. K postiženým patří britské značky (Jaguar, Land Rover, Rolls-Royce, Mini, Bentley, Vauxhall), ale i další, které mají za kanálem své závody (například Nissan a Honda), a také desítky výrobců komponentů.

Jaguar Land Rover by mohl být nucen drasticky snížit spotřebu paliv u svých vozů, pokud EU zneplatní speciální dohodu pro jeho těžší vozy. Vyjednali ji britští politici a je platná do roku 2021. „Jak bude jednou Británie venku, tak nevidím důvod, proč by Francouzi a Němci to ujednání neměli zrušit,“ řekl již dříve John Leach z KPMG v rozhovoru pro Automotive News.