České výrobce užitkových vozidel láká západní Evropa

Tatra Phoenix T

Tatra Phoenix T Zdroj: ČTK

Tatra Phoenix T
modernizované provedení modelu Avia D120
modernizované provedení modelu Avia D120
SOR Libchavy
SOR Libchavy
6
Fotogalerie

Čeští výrobci nákladních automobilů Tatra a Avia se snaží získat zpět postavení, které měli v minulých desetiletích na západoevropských trzích. Rostoucí podíl na trhu zaznamenává libchavský výrobce autobusů SOR. Pomoci mohou především nové modely a sázka na elektrický pohon. 

Pro kopřivnickou Tatru je jedním z klíčových trhů Německo, kde chce prodávat hlavně vozidla pro stavební a petrochemický průmysl. Na severu země také vidí příležitost k průniku do zemědělství. „Strategií Tatry je nespoléhat se na sériovou výrobu, ale dodávat i jednotlivé kusy vysoce specializovaných vozidel na míru zákazníkovi,“ vysvětluje Andrej Čírtek, mluvčí koncernu Czechoslovak Group, do kterého Tatra spadá. Právě možnost individualizace je podle Čírtka hlavní konkurenční výhodou proti západním značkám.

Tatra na hannoverském veletrhu Agritechnica vystavila dvounápravovou verzi zemědělského tahače na základě modelu Phoenix. „Stroj vznikl speciálně pro německý trh, vyznačuje se například spací kabinou,“ vysvětlila obchodní zástupkyně Tatry pro Německo Šárka Haladejová. Na nizozemském trhu Tatra nabízí třínápravovou verzi takzvaného tatraktoru. Doposud Tatra prodala v Německu, Nizozemsku a v Rakousku několik kusů různých variant zemědělských tahačů. Převážná většina ze 150 vyrobených vozů zůstala u českých zákazníků.


Blíží se prezidentské volby 2018. Kdo z devíti kandidátů na prezidenta zvítězí? Sledujte volební speciály s komentáři i okamžitými online výsledky. První kolo prezidentské volby 2018 se bude konat už 12. a 13. ledna. Pokud žádný kandidát nezíská dostatečnou převahu, druhé kolo prezidentských voleb 2018 se uskuteční o dva týdny později, 26. a 27. ledna.


Na západní trhy cílí také Avia, která v minulých měsících obnovila výrobu malých nákladních vozů. Již dříve prodávala vozy například do Itálie nebo do Švédska. V prodejích jí má pomoci také chystaný nákladní elektromobil, který vyvíjí s polským partnerem.

Právě ve vozech na elektrický pohon spatřují čeští výrobci na Západě možnost, jak se prosadit. „Náš elektrobus jezdí například v Curychu,“ vysvětluje Roman Tichý, zástupce výrobce autobusů SOR Libchavy. Ten dosud na západních trzích doplácel na nepříliš známé jméno a specifický design. I přesto prodeje SOR v Německu rostou, letos tam menším přepravcům prodal 86 autobusů.