Českou vládu inspiruje Slovensko: Od nákupu švédských obrněnců si slibuje silného investora

CV90

CV90 Zdroj: Michal Voska

Bojové vozidlo CV90
CV90
CV90
CV90
CV90
6 Fotogalerie
Pavel Otto

Ministerstvo obrany se chystá na jednání se Švédskem o více než padesátimiliardovém nákupu 210 bojových vozidel pěchoty CV90. O zapojení českých firem do zakázky má však jiné představy než bývalý šéf rezortu Lubomír Metnar (ANO), který trval na největším profitu pro státní zbrojovku VOP CZ. Podle informací deníku E15 si kabinet Petra Fialy vedle výdělku pro tuzemské firmy slibuje od spolupráce se severskou zemí bonus v podobě významné investice v Česku.

Inspirací má být postup Slovenska, které se také rozhodlo pro obrněnce CV90. Tamní vláda podepsala se švédskou automobilkou Volvo Cars vlastněnou Číňany smlouvu o výstavbě závodu u Košic na výrobu elektromobilů za 1,2 miliardy eur, v přepočtu asi třicet miliard korun.    

„Se Švédskem bychom se rádi dohodli už letos, i proto budeme v návrhu rozpočtu na příští rok žádat na bojová vozidla pěchoty peníze. Jednání budeme koordinovat se Slovenskem,“ řekla ministryně obrany.

Černochová si podle svých slov si není jistá, zda hlavním integrátorem projektu má být VOP CZ. Klíčová role pro podnik z Nového Jičína byla přitom za exministra Metnara jednou nepřekročitelných podmínek mnohamiliardového kontraktu.

Tento požadavek už nemá být prioritní, česká strana jím údajně nechce vyjednávání se Švédskem zablokovat. „Určitě budeme trvat na tom, aby podíl českého obranného průmyslu na výrobě vozidel byl výrazný. Číslo v procentech ale dopředu zveřejňovat nebudeme. I proto, že se může objevit zajímavá nabídka,“ uvedl zdroj obeznámený s chystaným nákupem. Jako příklad zmínil právě výstavbu továrny společnosti Volvo na Slovensku. Dodal, že řada podrobností je už se Švédskem dohodnutá a jednání by mohla být uzavřena v listopadu.

Vláda spoléhá na to, že dodavatel obrněnců, kterým je britsko-švédské uskupení BAE Systems/Hägglunds AB, detailně zná schopnosti českého strojírenství a dalších odvětví. Zástupci britského zbrojního koncernu působí v České republice přes dvacet let. Mimo jiné dohadovali průmyslovou spolupráci neboli offsety ve spojitosti se švédskými stíhačkami JAS-39 Gripen, které má česká armáda pronajaté.

Možné upozadění role VOP CZ v zakázce na vozidla CV90 může souviset se stavem podniku, jehož vedení Černochová tento měsíc vyměnila. Firma je od roku 2017 ve ztrátě, v posledních letech se na tom měla podepsat pandemie covidu-19 a zdražení materiálů. Ještě jako šéfka sněmovního výboru pro obranu se současná ministryně svého předchůdce Metnara dotazovala, zda má detailní plán na zapojení státní zbrojovky do výroby pásových obrněnců. Odpovědi se však nedočkala.

Až nyní končí příběh Sovětského svazu. Putin tuto válku nepřežije, říká analytik Svárovský

Video placeholder
• Zdroj: Markéta Volfová, Lukáš Červený

„VOP CZ má fungovat jako jakási průtoková součást zakázky, která od hlavního dodavatele nebo subdodavatelů něco koupí a pak to s přirážkou, kterou si nechá, prodá ministerstvu. Mám smysl takto primitivně zachraňovat státní podnik? Mně to logiku nedává,“ řekl loni člen výboru za ANO Pavel Růžička.

Firma oponovala, že má potřebné lidské zdroje i technologie. V minulosti pro vojsko modernizovala třicítku tanků T-72 a v letech 2008 až 2012 svařovala korby více než stovky transportérů Pandur, zároveň do nich integrovala zbraně. Tehdy měl VOP CZ rekordní tržby.

Na pozdějším propadu do záporného hospodaření se podle některých informací podepisuje také skutečnost, že podnik prohrává soutěže kvůli vysokým nabídkovým cenám nebo se tendrů neúčastní. Z údajů v Národním elektronickém nástroji pro veřejné zakázky plyne, že se to v posledních letech týkalo oprav pásových prostředků protivzdušné obrany, nákladních automobilů, chemické nebo cisternové techniky či dělostřeleckých systémů.