Český trh se vzpamatoval, prodeje aut vzrostly loni téměř o 17 procent

Továrna na osobní automobily Škoda

Továrna na osobní automobily Škoda Zdroj: Jiri Kotatko, Mlada fronta E15

Tuzemskému automobilovému trhu se po hubených letech začíná znovu dařit. Prodej nových osobních aut v loňském roce meziročně vzrostl o 16,7 procenta na 192 314 vozů. Titul nejprodávanější značky si standardně podržela Škoda s podílem 30,2 procenta, uvedli zástupci Svazu dovozců automobilů (SDA). Po pětiprocentním poklesu z roku 2013 se trh opět vrátil k růstu. Za rok 2013 se prodalo téměř 165 tisíc aut.

„Od sedmého měsíce loňského roku jsou to nejlepší měsíční výsledky v historii,“ podotkl tajemník svazu Pavel Tunkl s tím, že historicky nejvyšší byl i výsledek za celý minulý rok.

Podle Vojtěcha Opleštila z tuzemské pobočky poradenské firmy PwC se celkově v Evropě letos očekává růst prodeje aut, a to včetně České republiky. „Růst v ČR bude vzhledem k vysoké srovnávací základně výrazně nižší než v loňském roce, ale celkový prodej bude opět rekordní,“ uvedl Opleštil. Zvýšení prodeje osobních vozů by se podle něj mohlo pohybovat v rozmezí 3,5 až 6,5 procenta, což představuje v absolutních číslech prodej 200 až 205 tisíc vozů.

Registrace osobních vozů (SDA)Registrace osobních vozů (SDA)Registrace osobních vozů (SDA) | SDA

První Škoda, druhý Hyundai

Škoda zvýšila prodej o 16 procent na 58 091 aut, následuje Hyundai s růstem o téměř 17 procent na 18 934 vozů a třetí skončil Volkswagen se zvýšením o 22 procent na 18 281 automobilů. Na dalších místech skončily značky Ford, Dacia a Peugeot.

Lidé nejčastěji kupovali auta nižší střední třídy, která měla podíl přes 26 procent. Následují malé vozy s 18procentním podílem a terénní auta se 17 procenty. Více než čtvrtinový podíl mělo provedení kombi. Přes 55 procent prodávaných aut bylo na benzinový pohon.

Prodeje podle značek
ZnačkaPočet prodaných vozů
1. Škoda 58 091
2. Hyundai 18 934
3. Volkswagen 18 281
4. Ford 12 576
5. Dacia 9 280
6. Peugeot 7 175
7. Opel 6 908
8. Kia 6 701
9. Renault 6 314
10. Seat 6 163

Nejprodávanější byla opět Škoda Octavia

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 20 539 prodanými vozy, následuje další model Škody Rapid s 12 393 prodanými kusy a třetí Škoda Fabia s 8774 automobily. Další příčku obsadil VW Golf a za ním Hyundai i30.

V prosinci Škoda podle šéfa české prodejní organizace Luboše Vlčka rostla již 14. měsíc v řadě. Její tuzemská prodejní síť prochází nejvýraznější plánovanou obměnou za posledních 20 let. „Na konci loňského roku bylo dokončeno 70 dealerství. V letošním roce budou v ČR kompletně obměněna zbývající dealerství značky,“ uvedl. Vedle loni zavedeného operativního leasingu pro fyzické osoby chce značka letos přijít s možností předplaceného servisu svých vozů.

Počet poprvé zaregistrovaných ojetin klesl o necelých pět procent, ale pokračoval růst podílu aut starších deseti let, která tvořila již 44 procent.

Nejprodávanější modely
ModelPočet prodaných kusů
1. Škoda Octavia 20 539
2. Škoda Rapid 12 393
3. Škoda Fabia 8 774
4. Volkswagen Golf 6 633
5. Hyundai i30 6 172
6. Ford Fiesta 5 038
7. Škoda Yeti 5 016
8. Škoda Superb 4 406
9. Hyundai ix20 4 344
10. Hyundai i20 3 552

Užitková auta dál rostou, motorky spadly

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 13 procent na 13 165 vozidel. Nejlépe si vedl Fiat, následuje Ford a třetí skončil Volkswagen. Trh nákladních aut nad 3,5 tuny vzrostl o pět procent na 9054 prodaných vozidel. Vede Mercedes, následuje Volvo a MAN. Prodej autobusů se zvýšil o 19 procent na 1061 vozidel. I v této kategorii vede Mercedes před značkami Iveco Bus a Solaris.

Registrace motocyklů jako jediná kategorie v loňském roce klesly, a to o jedno procento na 16 043 strojů. První skončila Honda s 2335 prodanými stroji, následuje Maxon a Yamaha.

Zpoplatnění statistik vyvolalo kritiku
SDA od prosince zveřejňuje na svých stránkách statistiky prvně registrovaných vozidel opět bezplatně. Od začátku loňského roku museli zájemci o podrobné údaje v jednotlivých kategoriích platit. Statistika je podle SDA zpracovávána jednotným standardním způsobem jako v ostatních zemích a je součástí evropských i celosvětových přehledů o registracích nových vozidel.
Zpoplatnění statistik odborníci opakovaně kritizovali. Nedostupnosti údajů využila agentura Médea Research k publikování upravených statistik. Ty neobsahovaly údaje o nových vozech, které byly krátce po první registraci vyvezeny do zahraničí. To v žebříčku některým značkám pomáhalo.