Čína otevírá dveře zahraničním automobilkám. Sníží clo na dovoz

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Čína od 1. července sníží cla na dovoz většiny automobilů, a to na 15 procent ze současných 25 procent. Nižší budou i dovozní cla na autodíly, oznámilo dnes čínské ministerstvo financí. Krok je podle něj součástí snahy čínský trh více otevřít. Čína je největším automobilovým trhem světa, v roce 2009 na tomto postu vystřídala Spojené státy. Země je rovněž důležitým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto.

Čínská vláda se rozhodla přikročit také ke snížení cel na dovoz automobilových součástek, a to na šest procent. V současnosti tato cla ve většině případů dosahují deseti procent, napsala agentura Reuters.

Snížení cel přichází krátce po dohodě Číny se Spojenými státy, která snížila obavy z obchodní války mezi dvěma největšími ekonomikami světa. USA a Čína v sobotu oznámily, že se dohodly na opatřeních k výraznému snížení amerického obchodního deficitu. Americký ministr financí Steven Mnuchin pak v neděli prohlásil, že obchodní válka mezi oběma zeměmi se odkládá.

Okamžitý dopad snížení cel bude zřejmě jen omezený, protože většina, která v Číně vyrábějí světové automobilky, se vyrábí v místních závodech. To znamená, že cla se na ně nevztahují. Automobilky ale díky nižším clům získají větší flexibilitu při dodávkách dalších modelů vyráběných v zahraničí. Rozhodnutí podle analytiků pomůže hlavně výrobcům dražších aut, jako je BMW, Mercedes-Benz či výrobce elektromobilů Tesla.

Celkový prodej automobilů v Číně v loňském roce stoupl o tři procenta na 28,9 milionu vozů. Dovoz činil pouze 1,22 milionu vozů, takže se na celkovém prodeji podílel jen zhruba čtyřmi procenty, upozornila agentura Bloomberg.

Čínský prezident Si Ťin-pching již v dubnu slíbil, že Čína letos přikročí ke snížení cel na dovoz automobilů i dalšího zboží. Americký prezident Donald Trump krátce předtím kritizoval, že Čína uplatňuje na dovoz automobilů clo ve výši 25 procent, zatímco Spojené státy pouze 2,5 procenta.

Řada zahraničních automobilek nyní vyrábí své vozy přímo v Číně, a to prostřednictvím společným podniků s místními firmami. V současnosti smí zahraniční partner vlastnit ve společném podniku na výrobu aut maximálně poloviční podíl. Čína však v dubnu slíbila, že během pěti let limity pro výši podílu zahraničních investorů v automobilovém průmyslu postupně zruší.