FSO Polonez: Polský hatchback od italského designéra Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez

FSO Polonez Zdroj: Auto.cz

FSO Polonez
FSO Polonez
FSO Polonez
FSO Polonez
FSO Polonez
23
Fotogalerie

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se téměř čtvrstoletí.

Polský automobilový průmysl je dnes vcelku bohatý, u našich severních sousedů auta vyrábí Volkswagen, Opel nebo Fiat. Vlastní velkoobjemovou značku ale aby jeden pohledal, Solaris vyrábí autobusy, Jelcz armádní speciály a Arrinera supersporty. Kdysi takové ale existovaly, jako třeba FSO, jejíž slavný model Polonez letos slaví kulatých 40 let od zahájení produkce.

FSO, neboli Fabryka Samochodów Osobowych, sídlící ve Varšavě se léta primárně zaměřovala na licenční výrobu vozů značky Fiat, s níž podepsala smlouvu o spolupráci v roce 1965. Tímto způsobem vznikl slavný Polski Fiat 125p, zjednodušená verze v Itálii produkované 125.

Vedle toho ale vyráběla už od padesátých let vůz FSO Warszawa (licenční GAZ M20 Poběda), který však už byl na přelomu šedesátých a sedmdesátých let notně zastaralý. Vedení tak usoudilo, že se musí odebrat do důchodu (k tomu došlo v roce 1973) a začalo hledat možnosti, co jiného vyrábět. Výsledkem byl nakonec právě FSO Polonez, jehož vývoj odstartoval v září 1974. Výroba pak začala v květnu 1978.

Při jeho konstrukci vsadila firma kvůli financím na osvědčenou techniku, za základ totiž použila tehdy již vyráběný Polski Fiat 125p, který však oblékla do nového kabátu. Tvary novinky navrhnulo italské designérské centrum Italdesign Giorgetta Giugiara, pro něhož to byla další spolupráce s automobilkou z východního bloku. Pár let předtím pracoval na nikdy nerealizované (ale dodnes oceňované) Škodě 720.

Celý článek najdete na stránkách Auto.cz zde >>>