Gigafactory v Česku se odkládá. Volkswagen dá před východní Evropou přednost stavbě závodu v USA

Výstupní kontrola Volkswagenu ID.5

Výstupní kontrola Volkswagenu ID.5 Zdroj: Reuters

Koncern Volkswagen pozastavuje svoje plány na výstavbu továrny na baterie ve východní Evropě. Mezi zvažované země přitom patřilo i Česko. Namísto toho se soustředí na výstavbu obdobného závodu v USA, kde by mohl dosáhnout na vládní pobídky v hodnotě v přepočtu kolem deseti miliard eur, píše deník Financial Times

Představitelé Volkswagenu minulý týden jednali se zástupci Evropské unie, kterým oznámili, že prostřednictvím amerického zákona na snižování inflace a dalších podpůrných mechanismů získají v USA během životního cyklu továrny dotace a půjčky z veřejných zdrojů v hodnotě devíti až deseti miliard eur.

Podle jednoho ze zdrojů Financial Times nyní Volkswagen vyčkává, jak evropské instituce zareagují na americké pobídky. Teprve poté rozhodne i o výstavbě závodu na výrobu baterií ve východní Evropě. „Plány v Severní Americe pokročily rychleji, než se čekalo, a předběhly rozhodování v Evropě,“ uvedl zdroj.

O závod za přibližně 120 miliard korun usilovala i česká vláda. Volkswagenu nabízela vybudovat průmyslovou zónu, která měla vzniknout v areálu letiště v Líních u Plzně. Vedle Česka automobilový koncern zvažoval i umístění továrny v Polsku, na Slovensku nebo v Maďarsku.

Rozhodnutí Volkswagenu je zatím posledním dopadem balíčku americké vlády na podporu zelené ekonomiky v hodnotě 369 miliard dolarů. Evropská unie má v příštím týdnu představit svou odpověď na americkou veřejnou podporu. Předpokládá se, že EU uvolní pravidla pro státní podporu byznysu, ve hře je také celoevropský dotační systém. Představitelé evropského průmyslu ale již zveřejněný předběžný návrh považují za nedostatečný. 

Financial Times citují například vysoce postaveného manažera jednoho z evropských výrobců baterií, který se minulý týden zúčastnil představení unijního návrhu. „Vypadá to docela špatně. Chyběla tam konkrétní opatření,“ řekl.

„Kontaktovalo nás mnoho amerických států a všechny zdůrazňují zákon na snižování inflace. Když si dáme čísla dohromady, tak podmínky, které nabízejí, jsou mnohem zajímavější než podmínky v Evropě,“ uvedl jiný byznysmen. 

Volkswagen oznámil, že zatím nerozhodl o místě výstavby žádné nové továrny v USA nebo v Evropě. Koncern také potvrdil, že s výstavbou dalších továren na baterie v Evropě nadále počítá, chce ale počkat na to, jakou konkrétní podporu nabídne Evropská unie.

Přede dvěma lety koncern, jehož součástí je i Škoda Auto, oznámil záměr vybudovat šest takzvaných gigafactory. Na rozdíl od mnohých jiných automobilek si hodlá sám nejen montovat baterie do elektromobilů, ale plánuje vyrábět i bateriové články.