Jak dopadl výrobce Záporožce a Tavrie? Přečtěte si příběh nejznámější sovětské automobilky

Legendární sovětský vůz

Legendární sovětský vůz Zdroj: auto.cz

Lada 2102
VAZ-2101 přestavěný na taxi-limuzínu v Trinidadu na Kubě
Modernizovaná Lada 4x4: Více spolehlivosti a pohodlí
Modernizovaná Lada 4x4: Více spolehlivosti a pohodlí
Moskvič
13 Fotogalerie
auto.cz , David Bureš

Automobilka v Záporoží proslula Záporožcem a později Tavrií. Dnes je v těžkých potížích a její výroba klesá.

Nejznámější automobilkou Sovětského svazu byl nepochybně Volžský automobilový závod v Toljatti vyrábějící vozy značky Lada. Zapomínat bychom neměli ale ani na další výrobce, ať už na Gorkého automobilový závod nebo na moskevský AZLK. Důležitou roli hrál i Záporožský automobilový závod, ležící na území dnešní Ukrajiny, jehož Záporožec pomáhal SSSR motorizovat. Jak tato automobilka dopadla po rozpadu východního bloku?

 Výroba automobilů v dnes ukrajinském Záporoží byla zahájena na přelomu padesátých a šedesátých let, historie výrobce je ale mnohem starší. Automobilka ZAZ (později AvtoZAZ) totiž vznikla na základech dřívější továrny Kommunar vyrábějící zemědělskou techniku.

 

V padesátých letech továrna dostala za úkol začít stavět osobní automobily, jmenovitě zhruba tři metry dlouhé čtyřmístné auto s životností srovnatelnou s většími vozidly a maximální rychlostí 80 km/h, které mělo být určeno pro široké spektrum zákazníků. Zároveň se ale myslelo na to, že budoucí vůz bude využíván invalidními válečnými veterány.

 Práce na autě začaly již v roce 1956, přičemž na jeho vzniku se podíleli vývojáři z Moskevského výzkumného ústavu motorových vozidel (NAMI) a konstruktéři automobilky MZMA vyrábějící vozidla Moskvič. To je ostatně důvod, proč vývoj probíhal pod označením Moskvič 444.

 

Výsledkem prací byl nakonec v roce 1960 ZAZ 965, později známý podle místa výroby jako Záporožec. Automobil se vzadu uloženým motorem (unikátním vidlicovým čtyřválcem) se svými tvary silně inspiroval u Fiatu 600, to tehdejší představitelé SSSR ale vůbec neřešili. Hlavně, že byl zadaný úkol splněn a na podzim 1960 se mohla pomalu rozjet sériová výroba novinky.

Podívejte se na galerii vozů vyráběných v SSSR a Rusku

Celý článek a rozsáhlou fotogalerii najdete na Auto.cz