Když se Škodě nebude dařit, sníží pracovní dobu na 35 hodin týdně

Škoda Auto (foto ČTK)

Škoda Auto (foto ČTK) Zdroj: CTK

V automobilce Škoda Auto se v případě ohrožení zaměstnanosti sníží pracovní doba z 37,5 na 35 hodin týdně bez poklesu mezd. Vyplývá to z informací v dnešním týdeníku Škodovácký odborář. Automobilka totiž očekává v prvním pololetí meziroční pokles prodeje proti loňským 408 tisíc aut. Důvodem je zavádění výroby nových modelů, zejména třetí generace Octavie, i propad evropského automobilového trhu.

Stávající kolektivní smlouva vyprší na konci března. Snížení pracovní doby odbory navrhly v rámci vyjednávání o podmínkách takzvaného flexikonta. Vedení automobilky je podle odborů ochotno v případě nutnosti ke snížení pracovní doby přistoupit. „Za naši stranu jednání ještě probíhá. Je to na dobré cestě, ale zatím nebylo uzavřené,“ řekl dnes mluvčí Škoda Auto Jozef Baláž. Potvrdil však uzavření dohody o zaměstnanosti a vyplacení variabilního bonusu ve výši 20 tisíc korun. „Bonus bude vyplacen v dubnovém výplatním termínu“, řekl Baláž.

V automobilce stále pokračuje vyjednávání o mzdách. Odbory nechtějí přistoupit na nulový růst platů a požadují navýšení, které by podle jejich dřívějších vyjádření mělo být nad úrovní očekávané inflace. Průměrná hrubá mzda dělníků ve Škodě v roce 2012 byla 32 tisíc korun a průměrné mzdy v automobilce bez členů představenstva poprvé přesáhly 40 tisíc korun.

V konkurenční kolínské automobilce TPCA je průměrná mzda 34.000 korun. I tam stále kolektivní vyjednávání pokračuje. Situaci v TPCA komplikuje skutečnost, že zde jsou dvě odborové organizace, které mají rozdílné priority. V Česku je průměrná mzda 24 500 korun.