Krizi navzdory: Volkswagen zvýšil zisk, v Číně rostl o 40 procent

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant Zdroj: Foto Lukas Dittrich, AutoRevue.cz

Přes krizi v eurozóně, sílící konkurenci automobilek a cenovou válku, se automobilce Volkswagen podařilo zvýšit v roce 2012 provozní zisk o dvě procenta na 11,5 miliardy eur.

Jedním z největších zdrojů příjmů automobilky byl v loňském roce čínský trh. Čínské investice přinesly skupině provozní zisk 3,7 miliardy, to je o čtyřicet procent víc, než v roce 2011. Naopak v Evropě provozní zisk klesl o čtyři procenta na 3,6 milardy eur. Generální ředitel automobliky Martin Winterkorn přes pokles v Evropě zůstává optimistický. „Abychom v současné době obstáli, musíme dát do našich automobilů víc než kdy jindy. Letos budeme prodávat ještě více vozů,“ řekl Winterkorn na výroční konferenci ve Wolfsburgu. V oblasti provozního zisku však automobilka s dalším růstem nepočítá.

V prvních dvou měsících letošního roku se dvanácti koncernovým značkám, bez kamionů MAN a Scania, podařilo celosvětově prodat 1,4 milionu vozů. To je o 8,3 procenta více než před rokem. Winterkorn dnes rovněž zopakoval, že cílem koncernu je být světovou jedničkou. „Chceme, aby skupina Volkswagen byla v roce 2018 s světovým lídrem v automobilovém průmyslu,“ uvedl Winterkorn.

Akcionáři VW dostanou s ohledem na rekordní zisky větší dividendu.Ta bude 3,50 eura za kmenovou akcii a 2,56 eura za preferenční akcii.

Prémie se dočkají i zaměstnanci v šesti západoněmeckých závodech. Ti získají bonus 7200 eur. Je to však o 300 eur méně než předchozí rok. Důvodem je nižší provozní zisk vozů značky Volkswagen, který je základem pro výpočet příplatkul.

Šéf Winterkorn dostane za loňský rok 14,5 milionů eur, což je o 5,5 milionu méně než měl dostat podle platné smlouvy. Snížením svého platu chce Winterkorn zabránit tomu, aby se znovu začalo intenzivně debatovat o obrovských příjmech manažerů. Ovšem i po platové redukci zůstává Winterkorn nejlépe placeným manažerem v Evropě.

Pro Volkswagen bude Asie významná i v budoucnosti. Důležitost trhů „se přesouvá směrem k Asii, východní Evropě a Jižní Americe,“ prohlásil Winterkorn. „Připravujeme se na tuto situaci,“ dodal a upozornil, že automobilka rozšíří výrobu v Číně. V nadcházejících letech plánuje automobilka deset nových závodů, z toho sedm jich má být v Číně.

Škoda loni prodala téměř milion vozů
Pro Škodu Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, byl loňský rok v prodejích rekordní. Vůz s okřídleným šípem ve znaku si koupilo 939 tisíc lmotoristů. To je celkový meziroční nárůst o 6,8 procenta. Nejvíce 660 tisíc vozů Škoda se prodalo v Evropě. Zde automobilka vykázala růst 6,3 procenta. Ještě větší růst zájmu byl zaznamenán v Číně. Tam se prodalo 235 tisíc vozů, což je nárůst o 7,1 procenta.