Lokomotivy Škoda bude řešit arbitráž

Nová jednotka pro Ukrajinu

Nová jednotka pro Ukrajinu Zdroj: CTK/Petr Eret

Letitý železniční spor o české lokomotivy z Plzně bude muset vyřešit arbitráž. Kauzu pohnala před rozhodce Hospodářské komory Škoda Transportation, které se nelíbí vymáhaní penále ze strany Českých drah. Dodávka dvaceti zbrusu nových hnacích strojů za 2,6 miliardy korun bez DPH má totiž už téměř tři roky zpoždění. To Českým drahám způsobuje nemalé problémy v provozu.

Obě strany se celá léta přou o smluvní penále, ale kompromis nenašly. České dráhy chtějí od výrobce celou částku, tu však Škoda s poukazem na „vyšší moc“ platit nechce. Penále už přesáhlo 700 milionů korun a poroste dál.

České dráhy si s jeho vymáháním poradily i bez dohody, když jej tradičnímu dodavateli začaly strhávat z plateb. Zatím Škoda přišla o 200 milionů korun. To se ukázalo jako rozbuška vedoucí k arbitráži, kam by zřejmě dříve či později kauzu směřovaly i dráhy. „Nic jiného nám nezbylo, nebyli jsme schopni se dohodnout,“ řekl deníku E15 šéf Škody Josef Bernard.

Termín dodání lokomotiv to ovšem nijak neřeší, stále zůstává v mlze. Plzeňský výrobce svádí zpoždění na nové normy TSI, které na koleje přinesly například jiné crashové parametry. Firma tak údajně musela hodit do stoupy desetitisíce hodin práce konstruktérů. České dráhy však tento argument neuznávají.

Na českých kolejích už sice jezdí 12 lokomotiv označených jako řada 380, stále však jde pouze o zkušební provoz. Dráhy lokomotivy nechtějí převzít do vlastnictví, dokud nebudou mít všechna potřebná povolení v Maďarsku, Rakousku, na Slovensku, v České republice, Německu a Polsku. To je jedna se smluvních podmínek a také hlavní zádrhel.

Všechny průkazy pro mezinárodní provoz ve zmíněných státech měly být předány do konce roku 2009. Nikde se schvalování zatím nedokončilo. Škoda už přišla s řadou definitivních termínů, před rokem Bernard sliboval, že v Česku, Rakousku a Německu bude hotovo letos do konce března. Nestalo se.

Zásadní je Německo, které slouží jako neformální autorita celé Evropě. „Tam jsme v závěrečné fázi testování, která bude hotova do konce prázdnin. Pak už to bude papírová záležitost,“ řekl včera šéf Škody. Důvěra v brzké dodání škodováckých lokomotiv je na dráze na bodě mrazu. Svědčí o tom i rozhodnutí, že moderní soupravy Railjet budou místo škodovek tahat stroje od Siemensu.

Čtěte také:

Do sporu mezi Škodou a ČD se vložil Siemens a zvažuje žalobu

Rafaj zamítl rozklad Škody Transportation v tendru na rychlíky

České dráhy možná odstoupí od koupě railjetů

České dráhy přitom nyní zaplňují díru v lokomotivním parku pronájmy z Rakouska a Slovenska. Stojí je to desítky milionů korun. „Pokud by tyto lokomotivy nebyly schváleny pro plánovaný rozsah dopravy ve střední Evropě, museli bychom vhodný typ lokomotiv zajistit jinak,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

ČD zrušily soutěž za půl miliardy

České dráhy zrušily zakázku na nákup devíti motorových vlaků za 477 milionů korun. Už v dubnu ČD odpískaly tendr na opravu stovky rychlíkových vagonů. Dráhy chtěly peníze na opravu přesunout na nákup vozidel pro vypisované výběrové řízení na dopravce pro . To se zřejmě týká i včera zrušeného tendru.