Momentálně je vlastnické složení Ráby toto: maďarský stát – 16,15 procenta, drobní investoři – 65,32 procenta, malajská strojírenská společnost DRB – 10,85 procenta, vlastní akcie Ráby – 7,68 procenta. Vláda dala tento týden veřejnou nabídku na koupi všech akcií, což vyvolalo v obchodních kruzích rozruch. Hlavně kvůli velkorysosti, protože nabízí 815 forintů za akcii, což je zhruba o třetinu víc, než jakou cenu v poslední době akcie Ráby mívají.
Galantní nabídka má zřejmě přesvědčit drobné akcionáře, aby prodávali. Vláda se už totiž dohodla s Malajci, vlastní podíl akcií, pocházející z privatizace penzijních fondů, už je v takzvaném Fondu pro reformu penzí a snížení dluhu. Dohromady stojí Rába 11 miliard forintů, když se odpočítají vlastní podíly, zůstává 9,2 miliardy, a ty jsou už vyčleněné na účtu Maďarského národního majetkového správce (MNV).
Vláda „hraje“ na burze s penězi daňových poplatníků – tvrdí analytici, kteří nechtějí být jmenovaní. Komentáře tisku však otevřeně píšou o dalším zestátnění (ne tak dávno koupil stát více než 20 procent ve společnosti MOL) a sledování ruského či čínského vzoru, přičemž Rába s ročním příjmem 35 miliard forintů nepatří mezi strategické podniky.
Celkově je však pravděpodobné, že pro stát bude transakce perspektivně výhodná. Rába se může ještě více specializovat na hasičská vozidla, i pro zahraničí, nebo uspokojit požadavky na vojenskou techniku. Se státní Rábou by se k autobusům výhoději dostaly i městské dopravní podniky, hlavně budapešťský, a meziměstská doprava. Proto se nepravděpodobné nezdají ani zprávy o tom, že vláda chystá další velký nákup – Ikarus.