Majitele Staropramenu koupila skupina Molson Coors

Staropramen

Staropramen Zdroj: pivovary-staropramen.cz

Pivovarskou skupinu StarBev, která vlastní devět pivovarů v sedmi zemích střední a východní Evropy včetně její vlajkové lodi a dvojky na tuzemském trhu, pražského Staropramenu, koupila pivovarská skupina Molson Coors Brewing Company. Dosavadní majitel, investiční fond CVC Capital Partners, StarBev prodal za 2,65 miliardy eur (asi 65,5 miliardy korun).

Kupní cena představuje přibližně jedenáctinásobek hrubého provozního zisku (EBITDA). Kanadsko-americká skupina Molson Coors je podle dostupných informací devátou největší pivovarnickou skupinou na světě. Její výstav v roce 2010 dosáhl 48,7 milionu hektolitrů, což představovalo podíl na světovém trhu ve výši 2,6 procenta. K jejím hlavním značkám patří Coors Light, Molson Canadian a Carling.

Transakce musí být nejdříve schválena některými evropskými orgány pro regulaci hospodářské soutěže a firmy očekávají, že bude dokončena ve druhém čtvrtletí 2012. Po dokončení transakce bude StarBev působit v rámci Molson Coors jako samostatná obchodní jednotka a i nadále bude sídlit v České republice.

Přečtěte si aktuální rozhovor s Peter Swinburnem, šéfem Molson Coors:

Šéf Molson Coors: Staropramen budeme dál šířit po světě

A také rozhovor s šéfem Staropramenu:

Zbyněk Kovář: Tradiční pivo už nemá tak neotřesitelnou pozici

Jméno nového majitele je poněkud překvapením, ještě minulý týden byl za největšího favorita na koupi StarBevu považován japonský koncern Asahi. „Akvizice StarBev dokonale zapadá do strategie Molson Coors rozšiřovat naše portfolio prémiových značek a naši působnost na rostoucí trhy po celém světě,“ řekl prezident a CEO Molson Coors Peter Swinburn.

„Pivní trh střední a východní Evropy je atraktivní, vykazuje silné historické trendy a růstový potenciál, protože se celý region vrací k růstovým číslům, která byla vykazována v období před zahájením krize,“ dodal. To se týká i tuzemského pivního trhu, který loni po třech letech poklesu vzrostl o 2,7 procenta, k čemuž podle pivovarníků dopomohly zejména dvě věci - inovace do nových obalů a typů piv včetně ochucených a vyšší zájem o české pivo v zahraničí.

Nový majitel počítá i nadále s hlavní rolí Pivovarů Staropramenu ve skupině StarBev, kterému by se mohly více otevřít dveře právě za hranicemi ČR. Již loni se přitom značky Staropramen prodalo více právě v zahraničí než v tuzemsku. „Staropramen, mezinárodní vlajková značka StarBev, rozšíří naše portfolio na některých současných a budoucích trzích,“ podotkl Swinburn.

„Spolupráce s CVC byla na vynikající úrovni, protože se nám v posledních několika letech podařilo podnik rozvíjet a zajišťovat jeho růst. Podpora ze strany CVC umožnila StarBev stát se předním inovátorem značek světové třídy. Jsem přesvědčen, že Molson Coors povýší StarBev na vyšší úroveň rozvoje a růstu,“ uvedl generální ředitel StarBevu Alain Beyens.

StarBev zaměstnává přibližně 4100 zaměstnanců, provozuje své výrobní závody v ČR, v Srbsku, Chorvatsku, Rumunsku, Bulharsku, Maďarsku, Černé Hoře. Výrobky prodává také v Bosně a Hercegovině a na Slovensku. Tržby StarBevu loni dosáhly 0,7 miliardy eur (17,3 miliardy korun). Výstav společnosti StarBev činí 13,3 milionů hektolitrů ročně. Portfolio značek StarBev zahrnuje více než 20 značek včetně lokálních piv jako Borsodi, Kamenitza, Bergenbier, Ozusko, Jelen a Niksicko. Na základě licence distribuuje také značky Stella Artois, Beck‘s, Hoegaarden, Lowenbrau či Leffe.

Za hlavního finančního poradce si Molson Coors zvolila Morgan Stanley & Co. LLC, jako spolupracující finanční poradci spolupracovaly Barclays Capital a Deutsche Bank Securities. Právním poradcem Molson Coors je společnost Kirkland & Ellis LLP.