Za první pololetí prodeje minivozů vzrostly o 7,4 procenta na 632 tisíc podle JATO Dynamics. A porostou i dále, příští rok podle předpovědi IHS Automotive na 1,25 milionu. Prodej mají táhnout trhy v Itálii a Velké Británii.
Přitom se v nabídce automobilek mnoho nezměnilo a malé vozy se začínají podobat jeden druhému jako vejce vejci. Výrobci modely stále častěji vyvíjejí společně, staví je na shodné podvozkové platformy. Důvod je zřejmý – úspory. Třeba Volkswagen Up, Škoda Citigo a Seat Mii jsou v podstatě to samé auto. Ford zase staví model Ka na stejnou platformu, jakou mají Fiaty 500 a Panda. U příští generace vozu, která se bude vyrábět v Indii, ale bude Ford postupovat samostatně.
Zvýšený zájem o minivozy se projevil i v Česku. Zatímco v roce 2011 se v tuzemsku prodalo za prvních devět měsíců roku 2789 nejmenších aut, letos to je už téměř dvakrát tolik – 5718. Nejžádanější byl model mladoboleslavské automobilky Citigo (v Evropě na 13. místě).
Minivozy v Evropě (leden až srpen 2015) | ||
---|---|---|
typ | prodej (v tisících) | meziroční změna |
Fiat 500 | 123 | 1,6 |
Fiat Panda | 112 | 10,9 |
Volkswagen Up | 72 | -16,4 |
Renault Twingo | 64 | 33,8 |
Hyundai i10 | 58 | 8,6 |
Pramen: jato