Minivozy se vracejí do přízně Evropanů, kupují je stále častěji

Fiat 500e

Fiat 500e Zdroj: CC BY-ND 2.0: Jack Snell via Flickr

Odepisovaná auta segmentu A zažívají v Evropě báječný návrat. Zařadila se tak po bok žádaných kategorií SUV a kombi střední třídy. Po loňském roce, kdy se zájem o nejmenší vozy v Evropě propadl ve srovnání s rokem 2009 o 32 procent na 1,12 mi-lionu prodaných aut, letos je vše jinak.

Za první pololetí prodeje minivozů vzrostly o 7,4 procenta na 632 tisíc podle JATO Dynamics. A porostou i dále, příští rok podle předpovědi IHS Automotive na 1,25 milionu. Prodej mají táhnout trhy v Itálii a Velké Británii.

Přitom se v nabídce automobilek mnoho nezměnilo a malé vozy se začínají podobat jeden druhému jako vejce vejci. Výrobci modely stále častěji vyvíjejí společně, staví je na shodné podvozkové platformy. Důvod je zřejmý – úspory. Třeba Volkswagen Up, Škoda Citigo a Seat Mii jsou v podstatě to samé auto. Ford zase staví model Ka na stejnou platformu, jakou mají Fiaty 500 a Panda. U příští generace vozu, která se bude vyrábět v Indii, ale bude Ford postupovat samostatně.

Zvýšený zájem o minivozy se projevil i v Česku. Zatímco v roce 2011 se v tuzemsku prodalo za prvních devět měsíců roku 2789 nejmenších aut, letos to je už téměř dvakrát tolik – 5718. Nejžádanější byl model mladoboleslavské automobilky Citigo (v Evropě na 13. místě).

Minivozy v Evropě (leden až srpen 2015)
typ prodej (v tisících) meziroční změna
Fiat 500 123 1,6
Fiat Panda 112 10,9
Volkswagen Up 72 -16,4
Renault Twingo 64 33,8
Hyundai i10 58 8,6

Pramen: jato