Muskova Tesla dále roste, čeká ji však klíčový rok

Tesla Model 3

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3
Tesla Model X
Tesla Model S
Tesla Model S
Tesla Model S
31 Fotogalerie

V průběhu uplynulého týdne překonala automobilka Tesla významný milník. Ve své tržní hodnotě na akciovém trhu překonala koncern General Motors, nevětšího amerického výrobce automobilů. Ačkoliv po pár dnech akcie Tesly znovu mírně klesly, jejich vysoká hodnota vyvolává zmatek mezi investory. Mnozí je totiž považují za stále se nafukující bublinu. 

V současnosti se akcie Tesly pohybují na ceně přes 300 dolarů za kus, celková hodnota firmy je tak těsně pod 50 miliardami amerických dolarů. General Motors tuto hranici překračuje jen lehce, tedy přibližně kolem úrovně 50,3 miliardy dolarů (1,26 bilionu korun).

A ačkoliv se pro Teslu jedná o významný úspěch, nemusí o výsledném hospodaření nic vypovídat. Zatímco General Motors, koncern s více než stoletou tradicí, prodal pouze v USA loni více než tři miliony vozů a dosáhl zisku 9,4 miliardy dolarů, Tesla zákazníkům po celém světě 76 tisíc vozů.

Zároveň se společnosti dlouhodobě nedaří dosáhnout kladného hospodářského výsledku, v loňském roce skončila ve ztrátě 773 milionů dolarů. Jak je tedy možné, že automobilka, která má na trhu minimální podíl, dokáže tržní hodnotou překonat takové obry jako je Ford nebo Fiat-Chrysler? Podle analytiků je to také tím, že Tesla není „pouze“ automobilkou.

 

Rozhodně se v blízké době ale nedá očekávat, že by Tesla svými prodeji dohnala velkou americkou trojku. I přesto si před sebe výrobce klade ambiciózní plány. Příští rok chce prodat půl milionu vozů, tedy více než pětinásobek loňských prodejů, hranici jednoho milionu má překonat v roce 2020. ¨

To však nepůjde bez modelu, který bude dostupnější pro širší masy – základní cena sedanu Model S se totiž pohybuje kolem 2,5 milionu korun. Nový, menší, Model 3 Tesla uvede do prodeje ke konci roku. Otázkou ale zůstává, jaký vliv to bude mít na růst akcií. Výrobce nemůže očekávat, že by z automobilu nižší kategorie dosáhnul vyšších marží.

Také proto Elon Musk na svém Twitteru ve čtvrtek oznámil, že ještě během letošního září představí koncept nákladního vozidla, do dvou let pak výrobce uvede pickup. Ten by mohl sklidit úspěch především ve Spojených státech, kde se tyto vozy těší široké oblibě.

 

Spekulantům se nedaří

Za současný růst ceny akcií mohou podle expertů z velké části spekulanti, kteří sází proti automobilce miliardáře Elona Muska. Tesla je totiž častým terčem takzvaných „krátkých prodejů“ (anglicky short sale).

Ty spekulují na rychlý pokles ceny akcií, v minulém roce však tito investoři ztratili 3,2 miliardy dolarů. Akcie firmy totiž nezadržitelně rostly dál, což je ještě posílilo. „V současnosti je bublina kolem Tesly velmi zřejmá. Jediný rozdíl oproti minulosti je, že je až děsivě velká,“ uvedl ve svém sloupku pro Business Insider Matthew DeBord.

Stejný názor má také analytik Alexander Potter. „Tesla hraje podle vlastních pravidel. Utrácí peníze takovým tempem, za které by byly zaběhlé společnosti ukřižovány. Navíc v situaci, kdy není schopná dosáhnout zisku,“ uvedl Potter ve své analýze, kde akcie Tesly označil za rizikové, avšak v blízké budoucnosti očekává jejich další růst.

„Tesla je technologická společnost, start-up ze Silicon Valley, zatímco GM a Ford jsou průmysloví výrobci,“ řekla pro televizní stanici ABC analytička Michelle Krebsová. „Z pohledu zákazníků, zaměstnanců a akcionářů není Tesla jen jednou z dalších společností. Firma představuje optimismus, svobodu a vzdor,“ dodal Potter.

Přesto však odborníci očekávají, že se Tesla v budoucnu ziskovou stane, nebude to však pravděpodobně hned. Na americkém trhu tvoří elektromobily a plug-in hybridy jen tři procenta celkových prodejů osobních automobilů. Ty jsou však také částečně závislé na státních pobídkách podporujících ekologickou dopravu.

Spory ve vedení

Kromě některých analytiků své pochybnosti zmiňují také akcionáři. Zatímco si vychutnávají růst svých akcií, požadují zároveň změny ve vedení firmy. Ze sedmi vrcholných pozic ve firmě jich šest zastává buď Elon Musk sám nebo osoby přímo na něj napojené. Držitelé akcií tak management vyzývají, aby do vrchních pater firmy pustil novou krev. Ve středu, tedy nedlouho po těchto prohlášeních, akcie Tesly mírně klesly, ale analytici si nedovolili posuzovat, zda to byl přímý vliv vnitrofiremních sporů.

Teslu tedy letos čeká opravdu klíčový rok. Zatímco loni se automobilka snažila optimalizovat výrobu, letos jí čeká skutečná zkouška. V červenci začne vyrábět Model 3, aby splnila vytyčené cíle, musí začít rychle dodávat vozy desítkám tisíc zákazníků, kteří za ně již složili zálohu.

Problémy však nemusí firmě dělat pouze byznys s osobními vozy. V letošním roce by měla dceřiná společnost Tesly SolarCity představit očekávané solární střešní tašky a případně okamžitě reagovat na rychlé zvýšení produkce.

Video placeholder
Podívejte se, jak funguje autopilot v automobilu Tesla • Tesla