Na české silnice vyjel rekordní počet nových aut, Škoda rostla o 27 procent

V závodě automobilky Škoda Auto v Kvasinách začali vyrábět třetí generaci modelu Superb

V závodě automobilky Škoda Auto v Kvasinách začali vyrábět třetí generaci modelu Superb Zdroj: ctk

Prodej nových osobních aut loni stoupl o pětinu na rekordních 230 857 vozů. První Škoda Auto rostla o 27 procent na 73 927 vozů a získala tak téměř třetinový podíl na trhu. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Na druhém místě skončil Volkswagen s růstem o 30 procent na 23 754 aut. Třetí Hyundai rostl jen o čtyři procenta na 19 688 vozů. Na dalších místech skončily značky Ford, Dacia a Opel.

„Škoda byla s 27procentním růstem hybatelem trhu. Modely Octavia, Fabia a Rapid jsou v celkovém pořadí nejprodávanějšími vozy v Česku. Naše nová vlajková loď Superb vstoupila na trh s růstem o 36 procent a potěšily nás výsledky modelové řady Fabia, která zásluhou nárůstu o 133 procent ve srovnání s loňským rokem překonala veškerá očekávání,“ uvedl manažer Škody Luboš Vlček.

Nejprodávanějším modelem byla Škoda Octavia s 24 346 prodanými kusy, následuje Fabia s prodejem 20 467 aut a Rapid s 11 689 vozy od stejné značky. Na dalších místech jsou modely Hyundai i30 a VW Golf.

Podle Jiřího Zouhara ze společnosti PwC měla velký vliv na nárůst prodejů posilující důvěra spotřebitelů i firem v rostoucí ekonomiku, která by měla pokračovat i letos. „V letošním roce se prodej zvýší o deset až 15 procent na 255 tisíc až 266 tisíc osobních aut,“ uvedl.

Značky nově registrovaných osobních automobilů:Značky nově registrovaných osobních automobilůZnačky nově registrovaných osobních automobilů | CTKZdroj: Svaz dovozců automobilů

Celkem 75 procent nových osobních aut nakoupily firmy, čtvrtinu soukromé osoby. Při započtení operativního leasingu byl podíl soukromých uživatelů nových vozů 29 procent. Téměř třetina prodaných aut byla bílé barvy, vedla nižší střední třída s 22 procenty. Podíl vozů s benzínovým motorem byl 54 procent. Dovoz ojetin stoupl o čtvrtinu na 184 660 vozů, přičemž rostl především dovoz aut starších deseti let. Jejich podíl byl přes 48 procent.

Prodej lehkých užitkových aut se zvýšil o 30 procent na 17 131 aut. První je Fiat s prodejem 2780 aut, následuje Peugeot a Ford. Nejprodávanějším modelem byl Peugeot Boxer. Registrace nákladních aut vzrostly o 18,5 procenta na 10 732 vozidel. Jedničkou na trhu je Mercedes, druhý skončil MAN a třetí DAF.

Prodej nových autobusů stoupl o 27 procent na 1350 vozidel. První je domácí značka SOR s prodejem 435 vozidel, následuje rovněž tuzemská značka Iveco Bus a třetí skončila Setra. Registrace nových motocyklů se díky silnému druhému pololetí meziročně zvýšily o šest procent na 17 059 strojů. Nejvíc prodala Honda před Maxonem a Yamahou.