Nejlevnější auto světa nikdo nechce

nejlevnější auto světa, Tata,

nejlevnější auto světa, Tata, Zdroj: profimedia

Miniauto Tata Nano si loni namísto očekávaných půl milionu Indů koupilo jen dvaadvacet tisíc. V roce 2012, kdy byly prodeje nejúspěšnější, si ho z obchodů odvezlo zhruba pětasedmdesát tisíc zákazníků. Pro automobilku Tata, která představila mini Nano v roce 2009, to bylo ohromné zklamání. Očekávala totiž, že s ním ovládne ohromný indický trh.

Neúspěch potvrdil emeritní šéf automobilky Ratan Tata. „Chtěli jsme vyrobit prajednoduché auto, nabídnout indickým rodinám bezpečnější dopravní prostředek. Jenže tenhle záměr nevyšel,“ bilancoval Tata s tím, že firma mění strategii a připraví i lepší stroj.

„Nabídneme atraktivnější auto. Auto, které bude vypadat více jako skutečné auto,“ řekl Tata. Už to nemá být žádná láce s miniaturním dvouválcovým motorem o výkonu 37 koní, kterému všichni vyčítali, že je hlučný a zní jako malý motocyklový motůrek. Novou generaci mini Nano bude pohánět silnější pohonná jednotka. Automobilka s ním chce oslovit hlavně mladé příslušníky rychle rostoucí střední třídy ve městech.

Vůz získal nepopulární nálepku nejnebezpečnějšího auta na světě

Vozítko bude mít navíc ambice ve více zemích. Tata ho chce vyvážet například do Indonésie a některých afrických zemí. Sázka jen na Indii se totiž ukázala podle představitelů automobilky jako chybná.

Tata k vizi novinky doplnil, že v indické nabídce zůstane i původní levný model. „Slib je slib, takže musíme mít v nabídce auto za dříve slibovanou cenu,“ řekl na vysvětlenou. Zklamání s minivozem přišlo zejména proto, že získal v Indii nežádoucí stigma. „Nikdo v něm nechtěl být spatřen. Všichni se báli, že by si o nich sousedé mohli myslet, že nemají peníze,“ doplnil Tata, který odešel do důchodu v roce 2012 poté, když získal od Fordu britské značky Jaguar a Land Rover.

V Indii se ročně vyrobí tři miliony aut a jedenáct až dvanáct milionů mopedů a motorek. Právě s nimi mělo lidové Nano soupeřit, kvůli nim vzniklo jako jejich bezpečnější alternativa. Pyšnilo se titulem nejlevnější auto světa, zprvu stálo sto tisíc rupií (45 tisíc korun), později zdražilo na 150 tisíc rupií.

Indická lidovka Tata Nano
Indická odpověď na legendární lidový vůz Ford T nezískala v crash testech jedinou hvězdičku. Po nárazu do překážky se Nano doslova omotalo kolem nohou řidiče. Vedle toho, že bylo nejlevnějším autem světa, se stalo i nejnebezpečnějším. Nano měří na délku tři metry a váží 600 kilogramů.