Nejprodávanější letouny: Airbus si udrží mírné vedení nad Boeingem

První let Airbusu A320neo

První let Airbusu A320neo Zdroj: Airbus

V minulých dnech si první zákazník převzal nový Airbus A320neo. Hlavní rival v segmentu nejprodávanějších dopravních letadel, Boeing 737 MAX, má za sebou teprve první let a do prodeje se má dostat na konci příštího roku. Analytici očekávají, že to poskytne Airbusu mírnou nadvládu nad trhem.

Airbus začal vyvíjet A320neo v prosinci 2010. Boeing původně plánoval ve stejném roce představit zcela nového nástupce 737, kvůli potížím při vývoji většího Dreamlineru a prvotnímu úspěchu rivala u zákazníků se ale nakonec vydal stejnou cestou a v polovině roku 2011 oznámil vývoj modernizovaného 737 MAX.

Co do počtu objednávek zatím jasně vede Airbus, který od spuštění programu získal závazné poptávky na téměř 4500 letadel. Boeing s necelými 3100 objednávkami ztrácí. Ačkoliv tato čísla částečně zkresluje skutečnost, že Airbus začal přijímat objednávky dříve, evropský výrobce v posledních třech letech vždy získal více objednávek než jeho americký konkurent a celkově ovládá zhruba 60 procent trhu menších tryskových dopravních letadel.

Podle severu Airways News lze očekávat, že A320neo si tento náskok udrží i letos, připouští ale ovšem také možnost, že se bude opakovat situace z roku 2012. Ten byl jediný, v němž 737 MAX od zahájení prodeje překonal evropského konkurenta.

Dva na jednoho

Boeing a Airbus stejně jako v minulosti nabízejí tři velikostní verze. Zatímco Boeing jasně vede v prodejích prostředního modelu MAX 8, Airbus je výrazně úspěšnější při hledání zákazníků prodloužené verze. A321neo konkuruje nejen Boeingu 737 MAX 9, ale i většímu Boeingu 757, pro kterého americký výrobce nyní nemá nástupce.

To by mohlo podle některých analytiků Boeing přimět, aby začal vyvíjet novou verzi 757. „Mohli bychom se tak vrátit do dní, kdy Boeing nižší čísla u 737 kompenzoval prodeji 757,“ uvedl Richard Aboulafia z poradenské společnosti Teal Group.

Polovina trhu

Situaci může pro Boeing zhoršit skutečnost, že zatímco první A320neu si už převzala německá Lufthansa, 737 MAX se stejného milníku dočká až za 18 měsíců. To je podle analytika Banky UBS Davida Strausse nezvykle dlouhá doba, například Boeing 787 Dreamliner tuto fázi vývoje zvládl za 10 měsíců. Na druhou stranu – Airbusu finální testování trvalo 14 měsíců, včetně čtyřtýdenního neplánovaného zpoždění.

Boeing přesto doufá, že dokáže Airbus dohnat a trh si rozdělit na polovinu. „Z naší pozice mám dobrý pocit. Ano, prodali více letadel než my, ale v tuto chvíli mě to neznepokojuje,“ řekl nedávno viceprezident prodeje civilních letadel Boeingu John Wojick serveru Puget Sound Business Journal.