Nejprodávanějšími značkami vozů stabilně zůstávají Škoda, Hyundai a Volkswagen

Slavnostní ceremoniál k zahájení výroby nového vozu Hyundai Tucson, 23. června v Nošovicích.

Slavnostní ceremoniál k zahájení výroby nového vozu Hyundai Tucson, 23. června v Nošovicích. Zdroj: CTK

V prvních osmi měsících roku 2015 bylo prodáno 120 986 osobních a 9 352 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou letos Škoda (45 236), Hyundai (12 669) a Volkswagen (9 597). Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (15 078), Fabia (11 553), Rapid (8 097), Hyundai i30 (4 174), Škoda Superb (3 384) a Hyundai ix20 (3 239).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v dosavadním období 2015 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (45 236) následována značkou Hyundai (12 669) a Volkswagen (9 597). Za nimi se umístila Dacia (5 897), dále následují automobilky Opel (5 605), KIA (4 944), Renault (4 547) a Peugeot (4 205). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 15 078 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (11 553) a Rapid (8 097). Následují Hyundai i30 (4 174), Škoda Superb (3 384) a Hyundai ix20 (3 239).

V prvních osmi měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty MPV VAN (tj. osobní verze LUV 2-3,5 t) a sportovní vozy, silný nárůst prodejů je i v segmentu SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (23 procent prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je dosavadním letošním vítězem automobilka Fiat s 1 646 prodanými vozy, následovaná značkami Peugeot (1 475), Renault (1 026), Ford (1 003) a Volkswagen (969). Celkově se v průběhu roku 2015 v Česku prodalo 9 352 užitkových vozidel (LUV).

Ford, Volkswagen a Seat stále v největší míře využívají účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

Jak lze zjistit z dat Ministerstva dopravy, nárůst využívání účelových registrací pokračuje, meziročně jich přibylo 19,7 procent. V roce 2015 bylo takto účelově zaregistrováno již 19 569 vozů (12 procent z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (18 956). Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Ford (4 776) s nárůstem 38 procent, následuje Volkswagen (3 630 vozů) s meziročním nárůstem 52 procent a třetí Seat (2 821) s poklesem 4 procent. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Seat (60 procent), Fiat (51 procent) a Ford (46 procent).

Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují sice auta, ta si ale nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 13 081 osobních automobilů, což je o 24 procent více než loni. Značný meziroční nárůst registrací v této kategorii dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 3 306 vozů a meziročním navýšením využívání o 64 procent. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 20 procent všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 2 439 vozy a meziročním nárůstem 44 procent, Ford s 2 046 vozy a poklesem 3 procent, Škoda s 1 469 auty a nárůstem o 53 procent a Fiat s 761 vozy, což je nárůst o 3 procent.

Domácnosti kupují vozy Škoda, Hyundai, Dacia a KIA

Celkem bylo během prvních osmi měsíců 2015 registrováno 39 270 automobilů fyzickými osobami, to je meziročně o 11 procent více. Absolutní většinu registrací (39 043 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (10 759 vozů), následuje Hyundai (6 027 vozů), dále Dacia (2 743 vozů) a KIA (2 509 vozů).

Celkové registrace za prvních osm měsíců letošního roku

Během dosavadního období roku 2015 bylo v České republice celkově zaregistrováno 153 023 osobních a 10 370 LUV vozů. V segmentu osobních vozů vede Škoda se 48 730 vozy před Volkswagenem s 16 534 registrovanými vozy a Hyundai s 12 891 vozy. Na dalších místech je Ford (10 335 vozů), Dacia (6 852), Opel (5 790), Kia (5 180), Renault (5 024) a Peugeot (4 830).

Mezi modely osobních vozů bylo v období leden-srpen 2015 nejvíce zaregistrováno vozů Škoda Octavia (15 886 modelů), dále Škoda Fabia (12 850) a Škoda Rapid (8 273). Čtvrtý je podle celkových registrací Volkswagen Golf s 4 863 modely, pátý Hyundai i30 (4 255), šestá Škoda Yeti (4 098), sedmá Škoda Superb (3 429), osmý Ford Fiesta (3 394), devátá Hyundai iX20 (3 292 registrací) a desátý Ford Focus (2 654).