Nejvíce se letos zatím prodávaly auta od Škody a Hyundai

Továrna na osobní automobily Škoda. Na snímku svařovna

Továrna na osobní automobily Škoda. Na snímku svařovna Zdroj: Kotatko Jiri

V prvních pěti měsících letošního roku se na českém trhu s novými automobily prodalo na 71789 osobních a 5986 užitkových vozů, o 21 procent více, než za stejné období v roce 2014. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda (27699), Hyundai (7306) a Volkswagen (5621). Vyplývá to ze statistik společnosti Médea Research.

Z modelů osobních vozů byl největší zájem o modely Octavia (9 558), Fabia (5878), Rapid (5318), Hyundai i30 (2291) a Hyundai ix20 (2284).

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, jelikož v nich nejsou započítány takzvané účelové registrace. Jde o vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách.

Reálné prodeje stále na vzestupu

Podle reálných čísel od ledna do května roku 2015 prodala v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (27699), která meziročně posílila o 29,1 procent, následována značkou Hyundai (7306), která prodala o 6,4 procent vozů více, a Volkswagen (5 621) s nárůstem o 27,2 procent. Za nimi se umístila Dacia (3668), dále následují automobilky Opel (3008), KIA (2933), Renault (2725) a Peugeot (2611).

Médea ResearchMédea Research | Medea Research

Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v prvních pěti měsících loňského roku Škoda Octavia s 9 558 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé a třetí místo - Fabia (5878) a Rapid (5 318). Následují dva modely značky Hyundai - i30 (2291) a ix20 (2284).

V prvních pěti měsících 2015 meziročně výrazně posílily segmenty sportovních vozů a SUV-B. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 27 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (22 % prodaných aut).

Volkswagen, Ford a Seat stále nejvíce využívají účelové registrace

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace. Jak na základě dat z Ministerstva dopravy ČR zjistila společnost Médea Research, trend účelových registrací bohužel stále ve velkém pokračuje i v novém roce 2015, meziročně jich přibylo 21,4 %. V roce 2015 bylo takto zaregistrováno již 12 101 vozů (13 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (11 727).

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilek Volkswagen (2 702 vozů) s meziročním nárůstem 91 %, Ford (2 655) s nárůstem 25 % a třetí Seat (1 882) s nárůstem 19 %. Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích má Seat (64 %), následuje Fiat (50 %) a Ford (47 %).

Médea ResearchMédea Research | Medea Research

Rostou registrace v neprůhledné kategorii, nejvíce ji zneužívá Volkswagen

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky registrují auta, která si nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo letos registrováno již 8 474 osobních automobilů. Vysoký meziroční nárůst registrací v této kategorii (+ 33,7 %) dále výrazně zkresluje realitu automobilového trhu.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2 458 vozů a meziročním navýšením o 107 %. Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 23 % všech registrací této značky, což vede k silně nadhodnocenému číslu registrací. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Seat s 1 579 vozy a meziročním nárůstem 101 %, Ford s 1 274 vozy a nárůstem 1 %, Škoda s 826 auty a nárůstem o 23 % a Fiat s 463 vozy, což je pokles o 4 %.