Nošovický Hyundai potřebuje zrychlit výrobu, pracovníci ale myslí na stávku
Odboráři z organizace KOVO Hyundai Czech na svých internetových stránkách napsali, že na zrychlování linek si stěžuje mnoho zaměstnanců, pro něž se situace stává psychicky a fyzicky neúnosnou.
„Společnost Hyundai Motor Manufacturing Czech si je plně vědoma složitosti situace a váží si zvýšeného úsilí všech zaměstnanců při náročném zahájení výroby nového modelu a zvýšení rychlosti výroby o deset procent,“ uvedl mluvčí automobilky Petr Vaněk.
Nošovický závod se podle něj dosud nikdy nesetkal s tím, aby kvůli poptávce po nových autech musel současně se zavedením nového modelu zrychlit výrobu.
Na zrychlování linek prý upozorňovali odboráři už několikrát
Mluvčí uvedl, že kvůli posílení stavů na pracovištích přijala automobilka od dubna 156 nových pracovníků, z nichž 129 je určeno pouze pro halu finální montáže.
„Neustále také pokračuje měření a úprava procesů, aby přechod na nové podmínky byl co nejplynulejší. Nicméně, jsme si vědomi, že tato změna zabere zaměstnancům nějaký čas, odhadem ještě měsíc, který je potřebný k adaptaci na zvýšenou rychlost linky,“ uvedl Vaněk.
Postupně eliminovat všechny negativní dopady zvýšené rychlosti výroby a nastavit nové procesy bude podle něj možné během června po utlumení výroby dojíždějícího modelu Hyundai ix35.
Zaměstnanci uvažují o výstražné stávce
Předseda základní organizace Odborového svazu KOVO Hyundai Czech Radek Kuchař v otevřeném dopise zveřejněném na stánkách organizace napsal vedení firmy, že situace je napjatá a stížnosti zaměstnanců se množí takovým tempem, že na ně nestíhá odpovídat. „Zaměstnanci nás vyzývají k výstražné stávce, jako se konala ve Škodě Mlada Boleslav,“ uvedl Kuchař.
Zvyšování rychlosti linek podle něj přináší i další problémy. „Není únosné, aby v tak teplých dnech zaměstnanci pracovali při rychlosti linky 67 a navíce dostávali ochranné nápoje až po odpracování většiny časti směny,“ uvedl Kuchař.
Na zrychlování linek podle něj upozorňovali odboráři už několikrát. „Ale podle operátorů a nás si dělá společnost, co chce, a nevnímá závažnost této situace. Podle kroků, které zaměstnavatel činí, nehodlá tuto problematiku řešit,“ uvedli odboráři v otevřeném dopise.
Dlouhé přípravy
Nošovická automobilka Hyundai loni vyrobila 307 450 aut, meziročně o 1,3 procenta více. Vozidla vyvezla do 55 zemí, nejvíce do Německa, Ruska a Velké Británie. Automobilka má zhruba 3300 zaměstnanců, dalších asi sedm tisíc zaměstnávají v regionu subdodavatelské firmy.
Sportovně-užitkový vůz Hyundai Tucson, který měl premiéru v březnu na ženevském autosalonu, nahradí dosavadní úspěšný model Hyundai ix35. Zahájení výroby předcházela podle Vaňka fáze příprav, trvající téměř tři čtvrtě roku. „U prodejců by se nový Tucson měl objevit na konci léta,“ uvedl Vaněk.